onsdag, december 13, 2006

Damons frestelse

Damon frågade för ett tag sedan om jag lagat hans favoriträtt fesenjan. Det hade jag inte, men sporrad av hans beskrivning var jag givetvis tvungen att att göra ett försök. För hur ska man kunna motstå en rätt som inbegriper kombinationen valnöt och granatäpple? Fast lite läskigt är det ju att laga någon annans favoriträtt - tänk om jag fått allt om bakfoten? Jag har alltså trålat recept över hela google, gått till biblioteket och botaniserat kokböcker och till och med frågat ut Mikrolivs iranske ägare över en påse valnötter. Men i slutänden gjorde jag som vanligt: litade på mina smaklökar under tillagningsprocessen. Resultatet kan du ta del av nedan.

Damon har dessutom lovat att blogga fesenjan någon gång i framtiden, så håll utkik. Hans recept lär vara bra mycket bättre än mitt. För laga fesenjan SKA du (nötallergiker är ursäktade, men inga andra), det visade sig nämligen vara gudomligt gott! Tack Damon för tipset!

Som du ser är inte rätten främst populär för sitt vackra utseende, men i det här fallet står faktiskt smaken i omvänd proportion till skönheten. Att det ser ut som om någon har använt din kastrull som avträde är bara att acceptera.

Fesenjan
En jättesats

900 g kycklingfilé
700 g valnötter
3 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3 msk smör
1 kanelstång
1 tsk riven muskot
7 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
0,5 g saffran
2-3 dl granatäppelkoncentrat (fontana)
3-4 msk socker
salt och peppar

Skär kycklingfilén i mindre bitar. Bryn hastigt i lite smör och lägg åt sidan så länge. Mal valnötterna fint i matberedare.

Hacka lök och vitlök. Ta fram din största kastrull, helst tjockbottnad eftersom såsen har en tendens att bränna fast annars. Fräs lökhacket på medelvärme i smöret och tillsätt efter ett par minuter de malda valnötterna, kanelstången och muskoten. Fräs ytterligare några minuter under omrörning. Pass på, valnötter är inte goda när de är brända!

Häll på vatten, tillsätt buljongtärning och saffran. Nu kommer den roliga delen! Tillsätt granatäppelkoncentrat och socker. Här får du smaka dig fram. Jag tyckte att 3 dl granatäppelkoncentrat och 3 matskedar socker var lagom, men jag har å andra sidan ingen aning om hur fesenjan "ska" smaka. Men det man inte låta sig hindras av. Huvudsaken är ju att det smakar gott.

Låt såsen koka på ganska svag värme utan lock i 30 minuter. Rör om då och då så att det inte bränner fast, och tillsätt mer vatten om/när det behövs. Det ska bli en tjock, mörk sås.

Tillsätt sedan kycklingen och låt koka ytterligare 20 minuter, nu under lock. Servera med basmatiris. Mums fillibabba - vad det nu kan tänkas heta på farsi.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Det där lät ju himelskt! Tror jag ska släpa med mig receptet till den charmerande iranska dam som äger en restaurang i närheten av mitt jobb.Hon kanske kan ha åsikter om propotionerna granatjuice/socker. Sen ska jag absolut laga, trots att det ser läbbigt ut på bilden.

Jessica sa...

700 gram valnötter?
Häftigt.

Sara Rudenmo sa...

detta ska jag absolut veganisera! jag har hittat en underbar röra vid namn mouhammara bestående av valnötter och granatäpplekoncentrat i coops etniska sortiment, det kommer också slinka ner i min variant av fesenjan.

Damon Rasti sa...

Alltså du knäcker allt och alla. Jag har själv inte hunnit tillaga den, men du har gjort ett grymt jobb! I mitt recept finns det inget vitlök eller muskot, men det var en spännande rätt du har tillagat. Persisk matlagning öht är ganska återhållsam med kryddor m.m. Men du har rätt i att det ska vara mycket valnötter och att det ska vara en mörk tjock sås. Många blir förskräcktga när de ser rätten, men helt lyriska när de smakar den. Shit, var jag blev hungrig nu! Mumsfiliba heter f.ö. "bah bah" på persiska =)

Anonym sa...

Låter ju sannerligen mycket gott det där. Jag har dock en fråga av annan karaktär som kanske kan besvaras av dig, rekommenderar du att koka julskinkan i kastrull på spisen eller att göra den i ugn? Vad, enligt din mening, blir bäst? Jag skulle verkligen bli mycket glad att få höra din åsikt i frågan. Tacktack!

Anonym sa...

Haha, det var den här rätten jag yrade om i mitt förra inlägg, lyckades dock lägga till yoghurt och en hel del andra konstigheter. Blandade ihop det med något annat tror jag...

Vad som är fantastiskt gott till är basmatiris som man "steker" med smör i kastrullen, så det blir som en "pudding" av ris när man vänder kastrullen upp och ner, med en underbar seg-frasig skorpa. Åh!

Damon du kanske kan sprida lite ljus över exakt hur man tillagar det där riset? Har bara blivit bjuden på det.

Ett mycket utförligt Foul-recept finns förövrigt att finna i gästboken från den 11 december!

Jessica sa...

Skorpan heter tah dig. Jag har skrivit ner recept på två persiska polows. Jag har just det där som man vänder upp och ner på grytan och får en pudding också. Jag har gjort polowsarna men inte den puddingen, den ena polow är med kvitten och den andra med linser (adas polow).
Jag kan skriva ner "pudding-polowen" om jag hinner innan jag åker bort.

Jessica sa...

Förresten Damon, kallar man modern mat från Iran, iransk mat eller persisk? Vet aldrig hur jag ska benämna det.
Gott är det hursomhelst.

Gitto sa...

Märta: Gör det! Och visst ser det läbbigt ut, men smaken är så fenomenal att man ändå sluter ögonen av lycka. :)

jessica: 700 gram valnötter bränner ett hål i plånboken, men det var det värt!

sara r: jag tänkte fatktiskt på dig och vegananpassning när jag lagade grytan... Byter man ut kycklingen mot aubergine så blir det garanterat jättegott! Och mouhammara måste jag verkligen leta rätt på nu när jag insett storheten i kombinationen granatäpple och valnöt. :)

Damon: Jag tackar och bugar. Tack för att du tipsade mig, det är en ny favoriträtt!

Anonym: Jag har aldrig lagat julskinka själv (äter alltid mor och fars variant), så jag vet inte. Däremot röker min far julskinkan i skorstenen... Det är en hit! Ledsen att jag inte kunde ge ett mer uttömmande svar, men jag får hänvisa dig till Andreas på minbrorskokbok.blogspot.com. Han har GRYM koll på det mesta i köttväg!

Sanna: Du är fantastisk! Se nu till att illa kvickt starta din egen blogg så att vi får ta del av dina saudi-arabiska recept. Jag menar det. Skaffa. En. Blogg. Nu. Och jag hänvisar dig vidare till Jessicas svar, hon har jättebra koll på det...

Jessica: Du är en ängel! Ingen stress för min skull bara, jag kan vänta. Har ju 9 kilo basmatiris att leka med! :)

Damon Rasti sa...

Sanna: Jessica har ju full koll!
Jessica: Jag tror att persisk är standard, liksom spårket persiska. Öht vill folk med iranskt ursprung hellre bli associerade med Persien, som känns mindre terroristigt än Iran :)
Om jag får tid ska jag blogga om ett recept som är ganska ovanlig, där skorpan består av kyckling och riset av dill, saffran och bondbönor. En annan av mina favoriträtter!

Anonym sa...

sagt och gjort, här har det spisats vegansk fesenjan till middag. underbart gott var det! http://veganvrak.blogspot.com/2006/12/bah-bah.html

Anja Allvin sa...

Du är så duktig! Jag ska också prova att laga detta! Fick min Under Valnötsträdet idag och blev så himla glad!

Anonym sa...

Kul! Åt faktiskt fesenjan till lunch igår (på restaurang). Fast det ska jag ärligt erkänna, att hade det inte varit för det här inlägget hade jag inte vetat att det var just fesenjan jag åt - de kallde det typ 'gryta med valnötter och grantäpple' eller nåt liknande

Viktoria sa...

Det låter bara så gott, jag måste också prova!

Anonym sa...

Ljuvligt, det vattnas i munnen... kanske kanske tar jag mig tid att tillaga damons frestelse inom en snar framtid...h

Viktoria sa...

Tjingeling, nu har jag också lagat fesenjan...

Johannka sa...

Ey fesenjan är ju en av de godaste rätterna, jag tänkte laga det i dag faktiskt (det var för att hitta receptet som jag råkade hitta hit). Jag brukar vegetarianisera det med quorn, det blir himmelskt. Om den här länken fungerar så finns en bild här: http://casparia.blogspot.com/2006/12/jag-borde-plugga-men-jag-tnker-p-mat.html

Johannka sa...

ps. Fast jag brukar inte heller ha vitpeppar och muskot. bara granatäpple och valnötter har jag för mig.

Anonym sa...

I kokboken "Marias persiska buféer" av Maria Masoomi finns det ett recept på fesenjan. Det receptet innehåller inte lika många kryddor, annars är det ganska likt. I hennes recept ingår valnötskärnor, gul lök, anka/kyckling, vatten, salt, svartpeppar, strösocker och granatäpplepuré. Tänkte bara tipsa om det om du vill testa hennes variant en annan gång.