torsdag, december 07, 2006

Gästbloggare: Per Egerström om vin


Jag kan stolt presentera gästbloggaren Per Egerström, islamologistudent, vrålsnygg officer och medalkoholist. Jag uppmuntrar alla intresserade att råflörta med honom i kommentarerna, för han är guld värd! Här kommer han med ett inlägg om studentvin:

I egenskap av student och rödvinsfantast, ja nära nog alkoholist, har jag av Margit blivit ombedd att gästblogga om just rödvin eller lite vad som helst. Eftersom hela min personlighet kretsar kring ”lite vad som helst” har jag valt att bara skriva om rödvin, eller försöka i alla fall.

Det var snart fyra veckor sen Margit bad mig skriva. Min slöhet kombinerat med ett aktivt fältarbete bland Lunds rödvinsdimmor har gjort att min ändalykt inte lyft sig förrän nu.

Jag tänker här inte försöka mig på något försök att härma Bengt Fritjofson (som för övrigt står för allt jag inte gillar inom vinprovningsyrket). Jag är alltså inte ens lite utbildad inom rödvinsområdet, jag dricker bara en hel del. Huruvida det är bra eller dåligt är väl upp till någon annan.

För det första, ett billigt rödvin behöver inte betyda att det smakar illa. Givetvis finns det undantag som man absolut måste akta sig för. Golden Gate California Red (nr. 6507) i en liters pappförpackning får man för 53 kronor. Jag ser nog hellre att man kastar pengarna på något annat då detta tveklöst är ett rödvin som borde skämmas. Jag kan inte ens försöka beskriva smaken, det är, plain and simple, äckligt. Så pass att det inte ens duger till en vanlig fredagsfylla.

Jag föreslår att man rör sig en liten bit över 50 kronorsklassen, man dricker ju trots allt inte rödvin för att det snurrar roligt i huvudet, utan för att det är gott!

Det första vinet jag måste rekommendera är Don Jacobo (nr. 6573) som säljs på systembolaget för 74 kronor. Ett kanonbra vin som fungerar lika bra till såväl mat som trevliga samtal. Det är varken för mustigt eller för blaskigt utan flyter på en slags gyllene medelväg. I försök att koppla det till mat tror jag det passar bra till lite lättare rätter, alltså inte älg eller rådjur. Försök hellre med kyckling eller nötkött.

Om man vill ha ett mustigt rödvin (med mustigt rödvin menar jag ett vin som smakar kraftigt, jag skulle kunna förklara vad jag menar med kraftigt i och för sig, men så här kan jag hålla på i evighet…) rekommenderar jag Penfolds Thomas Hyland, lite dyrare men det smakar som ett riktigt rödvin ska göra (enligt mig alltså).

Penfolds är för övrigt min absoluta favorit inom genren, så pass mycket att om jag vore ett land skulle Penfolds tveklöst vara mitt nationalvin! Prova gärna Penfolds Bin 2 en dag då det finns lite över av studentpengen, helt perfekt för en übermyskväll med katt/pojk- flickvän/Louis Armstrong.

Mer än så har det inte blivit än, men tack för mig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

föredrar rödvin framför vitt, kul med bra tips från någon som verkar påläst.

Anonym sa...

Visst är han snygg, men ni skulle se hans bror.. :-) Trevligt skrivet by the way, ska absolut ta till mig vintipsen.

/hans svägerska

Anonym sa...

I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you
hire someone to do it for you? Plz respond as I'm looking to create my own blog and would like to know where u got this from. many thanks

My homepage: related webpage