måndag, december 11, 2006

Senaste kapet

Dagens raid mot Coops etniska hylla resulterade i granatäppelkoncentrat, favabönor (aka bondbönor, min absoluta favorit bland baljväxter!) och rostade vita kikärter. Just kikärterna kräver en förklaring: det är helt enkelt rostade kikärter överdragna med en vetemjöl- och saltblandning. Kanske är det en potentiell perversion hos mig, men jag gillar verkligen mjölsmak! Det där lite torra, kolhydratiga mjöligheten är en strike i min värld. Och om man nu händelsevis inte gillar denna profanering av kikärter kan ju alltid prova den vanliga rostade varianten.

17 kommentarer:

Oskar sa...

Är det alltså de som är favabönor! Min enda kunskap om dem hittills har varit kopplad till sjukdomen favism. Medfödd enzymbrist som gör att de röda blodkropparna spricker om man äter favabönan. Har intresseklubben antecknat? :) Så tänk på vem du bjuder på middag nu...

Xtian sa...

favabönor - favism???? Nä, favabönor kommer man ju ihåg för:

"I ate his liver with some fava beans and a good chianti" Silence of the Lambs (fritt ur minnet).

Jäkligt bra replik och något som liiiitegrann fått mig osugen på just fava bönor. Eller mer sugen - men inte tillsammans med lever(av något slag).

Oskar sa...

-> Xtian: Jag är inte helt säker på att din association var mer aptitlig än min.

Jessica sa...

Om vi bortser från sjukdomar och kannibaler så kan man laga en egyptisk stuvning på favabönor, ful medames och servera dem med långkokta ägg, hamine ägg.

Anonym sa...

Åhå, 1&1! Hur smakade den? (vi på Fontana som marknadsför den här i Sverige, men jag har aldrig vågat smaka) ;)

Gitto sa...

Oskar: Det är ju precis en sådan exotisk sjukdom som vi har letat efter! Den skulle jag gärna velat ha om det rört sig om någonting annat än just favabönor... Kålrot kanske?

Xtian: Nu skrämmer du mig. Han är läskig.

Max: Jag har inte smakat den än, men tänkte laga lite fesenjan i kväll. Nu måste jag ju genast gå och smaka i och för sig... Hrrarrght! Surt! Surt! Men det är ju lite av grejen. Och det kommer nog bli ljuvligt i grytan.

Anonym sa...

en fråga bara, vilket konsum har dessa hyllor. är det Coop Extra ? har bara en liten Konsum här i närheten men får sticka till närmaste Extra snarast..
o hur är priserna ? jag bor ju ändå i Sthlm så det kanske är billigare att uppsöka närmaste "invandrarbutik"

Gitto sa...

heléna: Ja, mitt coop extra hade det. Men det är kanske inte alla som har. Favabönorna kostade väl 8 kronor, kikärterna 15 och granatäppelkoncentratet 29 kronor. Helt överkomligt med andra ord. Fast sök gärna upp en lite mindre butik, där kan man fynda ännu mer roliga saker. Men kolla så att de kylförvarar pinjenötter och dadlar - det gör alla bra butiker.

Anonym sa...

tack för snabbt svar ! en annan fråga, att va matnörd är inte en billig hobby. Hur finansierar du det ? Jag befinner mig i gränsland mellan jobb och studier och har det inte så fett. Hur lyckas du ?

Anonym sa...

Som stolt innehavare av 50% arab-gener känner jag att det är min plikt att komma med lite tips för dina nyförvärv. (Inte för att jag på något sätt tvivlar på din matlagnings-kreativitet.)

Granatäpplekoncentratet är helt lovely tillsammans med aubergin, man kan ringla den över hårdstekta/friterade auberginskivor, eller att äta tillsammans med moutabal/baba ghanous. Jag brukar förövrigt äta min moutabal som sås till pasta, gärna med lite färskt granatäpple, koncentratet och hackad persilja.

Ett annat hett tips är att göra en arabisk/iransk kycklinggryta, med kyckling, lök, yoghurt, koncentrat,färskt granatäpple, citron och vitlök.

Ja, gud vad jag babblar... Har även ett grymt recept på Foul (som äts i hela mellanöstern), om det finns något intresse?

Tack för en fantastisk blogg som har inspirerat mig till mängder av stordåd i köket!

Anonym sa...

sanna: Ah, Foul! Levde mer eller mindre på pita med Foul under mina somrar i egypten... en halv pund (ca 1.50 kr) kostade de styck... falafel gick inte att äta till lunch eftersom man får sura uppstötningar av dem när man dyker (någon med seriöst fall av gastromedicinsk patologisk nyfikenhet får gärna utreda vad det är i falafel som ger reflux!) M.a.o. - dela med dig av bra recept så är jag evigt tacksam!

Anonym sa...

Björn: Jag kan göra mer än det, jag kan ge dig inte mindre än två recept! Ett old school-recept som är lite mer tidskrävande men mer välsmakande (as always) och ett turbo-recept för hungriga stunder.

Känner dock att jag inte borde ta upp hela Gittos gästbok med detta, kanske kan jag skicka det direkt till din mail?

Gitto sa...

Sanna: du får mer än gärna ta upp hela min gästbok med dina underbara recept! Jag har en bloggfri kväll, annars skulle jag ge dig ett längre svar. Men bara så att du vet så älskar jag när diskussionen urartar lite i kommentarerna!

Jessica sa...

Ful eller foul?
Oavsett stavning så är det gott. Jag gillar granatäppelsirap.

Damon Rasti sa...

Du har valt helt rätt granatäppelkoncentrat också. Det är det iranska märket 1&1, inte fontana alltså som är importör i Sverige. Det är otroligt antioxidant också, och dessutom hjälper det mot sår i munnen, fast det kanske bara är något min mamma lurade i mig när jag var liten :)

Anonym sa...

Ok,här kommer ett litet recept

Old school foul

Eftersom det finns ungefär lika många recept på Foul som det finns husmödrar i mellanöstern, så är alla proportioner i det här receptet en smula flytande. En fråga om tycke och smak alltså.

800 g bönor
2-4 msk bönkok-vatten/spad
2-3 hackade tomater
1/2-1 dl hackad persilja
1/2 dl tahine
1/2 yoghurt (minimum 3,5%)
1/2 dl god olivolja
2 vitlöksklyftor (fräs dem lätt i lite av oljan)
1 citron (saften)

Det är så klart alltid godast att koka bönorna själva, så börja isåfall att blötlägga favaböner som kommer mostsvara ungefär 800 g bönor (eller ta två burkar).

Koka bönorna i minst 35-40 min. Det bästa är att smaka. Tänk på att favabönor har ganska tjockt skal, de kan alltså vara färdiga innuti även om de känns lite sega utanpå.

Foul ska vara ljummen till småvarm, det blir perfekt om du tar de kokta bönorna direkt och blandar med de andra ingredienserna. Bönor på burk kan du värma med lite vatten i en kastrull.

Försök i mesta möjliga mån att ha rumstempererade ingredienser, det kan t.ex vara bra att ta ut tomaterna ut kylskåpet några timmar innan.

(Om du nu tillhör detta främmande folk som envisas med att stoppa in tomater i kylskåp.)

Häll på vattnet/spadet.

Blanda alla ingredienser i något stort och halvdjupt (fat eller skål)

Olivoljan är verkligen en smakfråga, mina fastrar brukar ha dubbla mängden mot vad jag angav.

Salta och peppra.Låt det gärna stå framme en stund så att det hinner gotta till sig!

Låt alla äta från direkt från serveringsfatet med hjälp av bröd, eller gör en pitarulle tillsammans med lite silverlök och en god sallad.

P.S
Testa det gärna till frukost eller brunch, eftersom det är så rätten äts traditionellt!
D.S

Gitto sa...

Wow! Tack för receptet! :)