lördag, december 16, 2006

Hästar och kalops


Igår blev det debreciner från Rosas tillsammans med ett ganska medelsvensson-purjolök- och paprikafräs. Vitlök, paprika purjo och matlagningsgrädde kryddat med dijonsenap och rosmarin. Gott i all enkelhet. Det blir inget recept den här gången eftersom jag utgår ifrån att eventuella hågade spekulanter kan återskapa det själva.

Idag såg vi Hästmannen på Saga (mycket bra och bloggvärt i morgon) och snart ska vi äta min nästan-kalops. Urrinnelsen till den grytan finns i ett samtal med min mor igår:

Mamma: Pojkarna är kvar på Södercentrum och de behöver mat. Kan inte du koka ihop en gryta på högreven du köpte?
Jag: Visst! Jag har lite bacon och så, som jag kan slänga i, så blir det lite roligare.
Mamma: Ingen bacon, det är onödigt.

Och visst, bacon behövs inte i varje gryta. Men nu måste jag ju slänga ned lite baconhack bara för att jävlas. Tonårsrevolt vid 25-årsåldern är bra mycket roligare än när man är 15 och olycklig. Och ur detta skapades nästan-kalopsen. Recept kommer i morgon.

Inga kommentarer: