fredag, december 08, 2006

Fusk i köket

I mina rosenvattensexperiment har jag nu kommit fram till persisk glass. Eftersom jag (ännu) inte äger en glassmaskin tvingas jag komma på andra lösningar för att göra min glass. Och eftersom jag dessutom var väldigt lat igår tog jag helt enkelt den enklaste och fulaste lösningen av dem alla: färdig glass och en matberedare. Gott blev det i alla fall!


Persisk fuskglass
2 personer

I/2 liter vaniljglass
0,3 gram saffran (lite drygt ett halvt kuvert)
2 msk rosenvatten
1 dl osaltade pistaschnötter

Skär glassen i kuber och släng ned i matberedaren. Pulsa till en glassgegga. Tillsätt saffran utrört i rosenvattnet och pistaschnötterna. Kör tills allting är blandat. Servera direkt.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Jag har ett gäng persiska recept som inbegriper rosenvatten, som saffranspudding. Intresserad?? ;).

Jonas Bergroth sa...

De har glassmaskiner på Clas Ohlson. Jag tror att det är en sån vi har och den funkar ganska bra.

Anonym sa...

Kan du inte prova en sån här? http://www.coolstuff.se/p661/Glassbollen.html

Själv äter jag för lite glass för att köpa en själv men lite kul verkar den ändå.. :-)

Damon Rasti sa...

Jag blir lite nyfiken. Har du lagat min favoriträtt Fesendjon nån gång? Den persiska grytan med kyckligfiléer, granatäpple-koncenterat och valnötter.

Gitto sa...

jessica: Ja! Ja! Ge mig! :)

jonas och drina: jag räknar kallt med att få en i julklapp (vilket jag nog inte kommer få). Tills dess avvaktar jag. :)