torsdag, december 14, 2006

Intressanta debatter i bloggosfären!

Det pågår ju redan en stor och intressant ekologi-diskussion borta hos Vinlusen. Lisa har redan skrivit kritiskt och bra om en intressant artikel i dagens DN. Så vad har jag egentligen att tillföra? Inte mycket. Många har kommit med tänkvärda och ingelligenta resonemang de senaste dagarna i den här frågan. Även om jag inte håller med i allt som sagts så tycker jag att det är underbart att ekologiskt, rättvisemärkt och närproducerat diskuteras så mycket. Vi behöver alla ta oss en tankeställare. Hur mycket konsumerar vi? Vad och varför konsumerar vi som vi gör. Och framför allt: hur konsumerar man bäst? Allt ekologiskt är givetvis inte per se bra, och rättvisemärkt är ingen ideal lösning. Och ska man minimera sitt miljömässiga avtryck i världen maximerar man i stället hålet i plånboken. Så fram för ännu mer diskussion i ämnet. Kasta er in i kommentarerna till inläggen ovan och spåna idéer, dela med er av tips och tänk kritiskt. Det är nyttigt.

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

Aha, du tyckte också artikeln var bra. Håller med dig om att det är nyttigt och tillfogar roligt. Jag vill lära mig mer. =)