fredag, december 22, 2006

Knäckehäxan, det är jag det!

Efter mitt sju sorters kak-maraton hämtade jag andan ett par dagar, men idag kunde det inte längre skjutas upp... Julknäckebrödet måste bakas. Min mor lämnade ett knapphändigt recept i bloggkommentarerna:

"Mammans julknäcke
Ta lite surdeg, cirka 7 dl ljummet vatten (eller lite mer?), 1 pkt jäst, mycket malda brödkryddor, salt, grovt och fint rågmjöl, också lite annat mjöl av vad du har hemma(specialvete, vanligt, dinkel, graham, rågsikt etc.) Blanda till fast deg. Låt jäsa och knåda ut till små bullar som du kavlar ut tunt, sist med kruskaveln på båda sidor. Lägg dem i flera högar på varandra (lätt mjölade med rågmjöl) och låt jäsa lite innan du gräddar dem på heta plåtar i ganska hög värme (får prova dig fram. Ev. får du nagga dem innan om de blåser upp. Låt dem "torka" lite innan du lägger ihop dem.
Lätt som en plätt och blir mycket gott! Fast jag brukar tycka att det är ganska jobbigt. Låt inte Magnus äta upp dem."

Ett sådant recept passar mig som ett par sjyssta ballerinaskor, eftersom det ger mig utrymme för improvisation. Jag kan omöjligen ge er mer utförligt recept än min mors skiss, eftersom jag höftade hejvilt på mjölet och i princip allt annat. Men en hel påse brödkryddor ska i. Och en matsked kummin eller två. Mjölet var både grovt och fint rågmjöl och vetemjöl special, och gräddningen skedde i 225 graders ugnsvärme, på het plåt i ca 6 minuter. In i köket och improvisera med dig - titta så fina de blev!

Och det var inte alls jobbigt, men det tog lång tid. Klockan 18:30 började utbakningen och först nu är jag färdig. Men det var värt det! Nu njuter jag resultatet med lite Allerum XO, skivad körsbärstomat och ett par droppar balsamvinäger. Ljuva fredag. Snart kommer Magnus och då ska vi dricka glögg.

(Magnus får givetvis äta upp så många han vill, men säg ingenting till min mor!)

1 kommentar:

Anonym sa...

lägg av margit, det får han inte alls! de ska vara till kaviarröran som jag ska göra imorgon.