onsdag, december 27, 2006

Skälet till att jag ser ut som en rultig kines:

sillsallad med rödbetsgrädde
senapssill
löksill
vitlökssill
glasmästarsill
kräftsill
kaviarröra
janssons frestelse
rökt lax
ägghalvor med räkor
surkål
coleslaw
rödbetssallad
köttbullar
prinskorv
revbensspjäll
dopp i grytan/ julkorv
julskinka
rökt lammfiol
saltkött
ryska köttfärspiroger
rödkål
potatis
rödbetor, ättiksgurka, äppelmos, lingonsylt
3 sorters senap
julost, cheddar, stilton, brieost
smörgubbe (jepp, precis vad det låter som, en snögubbe av smör)
vörbröd
portionsbröd
julknäckebröd
julgodis (bland annat kola, knäck, massor av olika praliner, ischoklad, nötsplit och marsipangodis)

Det här var alltså bara själv julbordet. I dagarna har det dessutom ätits risgrynsgröt, ris à la malta, julkalkon med stuffing och hasselbackspotatis, mer julbord, julsnittar och diverse japanskt godis. Jag borde önskat mig en fettsugning och inte matlagningsattiraljer.

8 kommentarer:

KrakelSpektakel sa...

Du har gått upp i vätska. Om några dagar kommer du vara normal igen, det är fysiskt omöjligt att gå upp i riktig vikt på ett par dagar.

Oskar sa...

Fettsugning var var väl årets julklapp? Jaså, inte?

Anonym sa...

Läser din blogg ofta och njuter av rubbet. Skön inställning till mat och skrivande. Skulle också vilja tacka för receptet på det amerikanska knådfria vita brödet. helt grymt!

Sedan, med tanke på ditt julbord - jag saknade löjrommen på äggen, man annars avundas jag omfånget.

God jul!

Anonym sa...

i egenskap av gittos syster kan jag meddela att det även var löjrom på äggen. ovanpå räkorna.

Gitto sa...

krakel: vätska eller ej, jag går inte i mina byxor. :)

Oskar: Du som är läkare kan väl fixa nåt provosiskt åt mig med en skalpell och en dammsugare?

robert: Tack för komplimangerna, det var en fin julklapp! Fast tro inte på min systers kommentar, det var bara vanlig kaviar. Men gott ändå.

Oskar sa...

Gitto: Absolut. Säg bara var och när...

Anonym sa...

Har bara en sak att tillägga: hemgjord leverpastej.

Jag har förlagt mitt skärp, men det gör inget. Behövs inte längre.

Anonym sa...

Margit-du glömde klenäterna!
Leverpastejen och syltorna slopade vi när inte ens katterna ville ha dem.
Löjrommen längtar vi efter, men det är en prisfråga och vi får nöja oss med plagiat. Vi ska i alla fall ha äkta nykokt hummer till nyår och färsk oxfilé dan efter eftersom lillsyrran fyller elva nyårsdan (Margit upp idagen och lika söt som hon. Det är ialla fall rätt härligt att ha sju barn - alltid någon som äter upp resterna.