Sexig ekologi
”I dag ser vi en form av lyxekologi som tar sig uttryck i att det tillverkas miljövänliga lyxbilar, märkesbyxor i hampa och ekologisk mat i exklusiva lyxbutiker.”
Detta säger Göran Adlén i tidskriften Tromb, och visst kan man hålla med. För förutom förhoppningen att rädda jorden från undergång finns det onekligen en viss status i att vara upplyst konsument. Man kan tycka vad man vill om det potentiellt osmakliga med lyxekologi, men faktum är att allt som får folk att konsumera klokt måste vara bra. Och handen på hjärtat, vem vill inte hellre ha en rättvisemärkt och ekologisk kappa av Anja Hynynen än en cardigan från trista Tryckvåg?
Jag tycker det är bra att vi har tagit oss bort från 70-talsbilden av ekologi med dess foträta sandaler, oformliga naturfärgade plagg och linsgrytor (inget ont om linser, men ni förstår konnotationerna). Det ska vara sexigt att köpa ekologiskt, för att parafrasera Mona Sahlin. Eftersom konsumtionssamhället idag bygger på att vi omskapar oss själva genom det vi köper - vilket får oss att konsumera för att förverkliga oss själva snarare än för att stilla reella behov - är det faktiskt nödvändigt att en ekologisk vara ger ett värde utöver det rent materiella. Först när ekologi representerar status kommer det att slå igenom, precis som platt-tv och stadsjeepar.
Psst! Passa på att kolla in Trombs utmärkta konsumentmaktstema!
2 kommentarer:
Absolut! Fast det bästa är att försäjningen av de förgrömade jeeparna har böjat dala. Inget ont mot jeepägare.
jeeparna är verkligen usla fär miljön, så jag är glad att folk börjar tröttna...
Skicka en kommentar