måndag, mars 26, 2007

Lök i eget kök


Andra halvan av burken med konfiterat anklår gick åt idag. Eftersom den köpta lökmarmeladen tröt kokade jag en egen. Det är något av det fulaste jag har lagat (undantaget fesenjan), men desto godare. Snilledraget att tillsätta lite kaffe gav en mycket fyllig och trevlig ton åt anrättningen - men var försiktig, för mycket kaffe är garanterat inte gott!

Det här receptet går att variera i oändlighet - du kan använda vitvinsvinäger, sherryvinäger eller äppelcidervinäger, söta med råsocker eller honung, slänga i kryddor som vitlök, lagerblad, timjan eller rosmarin eller jazza loss med rödlök, vitt eller rött vin eller kanske rentav äppelcider eller öl. Gott blir det hur som helst till allt från patéer till lagrad ost.

Lökmarmelad
1 burk

4 gula lökar
1 dl balsamvinäger
1 dl socker
1 tsk salt
2-3 msk kaffe
nymald svartpeppar

Strimla löken och lägg den i en tjockbottnad kastrull och tillsätt alla övriga ingredienser. Sjud under lock i ca 1 timme. Mixa marmeladen lite slarvigt (det är mindre gott om den är helt slät) med mixerstav eller i matberedare. Låt sjuda utan lock tills överflödig vätska har kokat in och marmeladen har en lagom tjock konsistens, ca 15-20 minuter. Häll på burk och förvara i kylen - det håller flera månader.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Åh kaffe... det hade jag inte kommit på själv. Confiterad anka är så gott. Det är jättelätt att göra hemma i ugnen. Det "enda" man behöver är (självfallet) anka och ankfett. Man kan använda smaklös olja också men smaken blir bättre med ankfett.

Tillför kaffet nån egen smak?

Gitto sa...

Kaffet anas bara, men det ger ett trevligt fylligt drag åt det hela. Jag ska leta ankfett i stockholm, jag!

Jessica sa...

Finns på Cajsa Warg (och i hötorgshallen men Cajsa Warg vet jag helt hundra för där har jag redan kollat för jag ska också ha!!!)
Jävlar i mig om du tar sista burken!!!!!!!!!!!!!!!!! ;)

Gitto sa...

hehehe... Vi får väl se? :)

Jessica sa...

skulle bli en intressant inledning på kvällen om det börjar med ett modest litet slagsmål ;)?!?
Cajsa Warg är helsjysta. De skickar i paket mot faktura men ankfett per halvkilo är rätt ja, otympligt enades vi om nu senast.