fredag, mars 02, 2007

Vinnare och nästanvinnare i tävlingarna

Tävlingarna är nu avgjorda. Eller i alla fall den ena. Efter alla vittnesmål, kommentarer och upplysta mejl tvivlar inte långre på att mackapären som avbildades är en citruspress, men min mamma är mer skeptisk. När jag lyckats övertyga henne får emma, som nämnde citruspress-idén först sin vinst.

När det gällde de mystiska växterna var det lättare att utse vinnaren. Allas vår revolutionär K använde både botanisk kunskap och deduktiv förmåga för att lista ut att det var chili som spirade, närmare bestämt sådan där söt prydnadschili som man kan se i blomsterbutikerna då och då. Men givetvis går den att äta också, vilket är huvudskälet till att jag lade vantarna på dem. Frågan är nu om jag ska klippa bort toppskottet så att den inte sticker iväg till en lång ranka, utan blir en sådan där söt liten buske.

Fast jag hade ju hellre sett att det var cannibis, som Oskar gissade. Aningen mer lukrativt än chiliodling, misstänker jag.

6 kommentarer:

K sa...

JIPPI JIPPI JIPPI!!! JAG ÄR EN VINNARE!

Kanske får anledning att åka ner till Kalmar snart och hämta min vinst och tala allvar med dig om GMO.

Gitto sa...

k: kom hit och hämta vinsten. GMO är viktigt att diskutera, liksom mycket annat där vi har diametralt olika åsikter. Det intressanta är att bara båda parter är tillräckligt pålästa och intelligenta tenderar faktiskt båda parter att gå både stärkta och berikade ur diskussionen... (jag lovar alltså att inte bli full förrän EFTER vi har diskuterat allt intressant)! :)

K sa...

Jag tänker inte vara påläst utan full redan när vi ses! Och så tänker jag säga emot mig själv hela tiden! Försök inte!

Gitto sa...

Hahaha, eller så kan vi prata om någonting helt annat! Kapris i salt kontra fulkapris i saltlake?

K sa...

Kapris i saltlake är i varje fall långt mindre fult än kapris i vinäger. Undrar om man kan ha kapris i någon drink? En Bloody Margit?

Gitto sa...

Åh, det låter som någonting jag måste testa! Det låter tillräckligt absurt för att vara gott! :)