torsdag, mars 08, 2007

Lupinprojektet: kokning och blötläggning

Efter ett dygns blötläggning var det så dags att koka mina lupinfrön. Evaldsdottir föreslog en halvtimmes koktid, men jag bestämde mig för grundligare efterforskningar, den här gången med gott resultat. Sist hade jag sökt på lupin seeds, vilket de visserligen heter, men det tycks vara ett namn som används mer i den industriella förädlingen av lupinfrön till djurfoder än i matlagning. Men namnet lupini beans ledde till en hel del tillagningsanvisningar för de bittra små rackarna.

Till mitt stora förtret varierade koktiden en hel del, allt från 20 minuter till två timmar föreslogs av olika källor. Jag tog ett uppskattat medianvärde på koktiden och hamnade på 45 minuter, vilket lät rimligt. Fast när de kokat 45 minuter gav jag dem 10 minuter till bara utifall att. Kokvattnet var nu riktigt äckligt pissgult och luktade aningen hårresande - lite stopp & väx över det hela. Feg som jag var vågade jag därför inte smaka på lupinfröna, utan nöjde mig med att klämma på dem för att kontrollera mjukhet.

Nu väntar 4 dagars blötläggning i nytt vatten varje dag. Vissa rekommenderar tillsats av salt och vinäger i vattnet, andra rekommenderar först blötläggning och sedan slutförvaring i saltlag. Jag slängde i alla fall i en matsked salt per liter vatten och ett par msk äppelcidervinäger.

Nu väntar jag med spänning på söndag, då jag ska provsmaka lupinfröna för första gången. Hoppas att de är lika goda som jag minns dem!

4 kommentarer:

Anna-Eva sa...

Jag kunde inte hålla mig så jag är också igång med ett kok. Enligt det receptet skulle de blötläggas över natten, koka 1,5 timmar och sedan läggas i lag som du gjort men den skulle bytas varje dag i 7 dagar. Jag gör nog nåt mellanting tror jag. 4 dagar lät rimligt.Jag smakade och lever än. Jag bodde i Portugal som liten och där kallas dem tremocos.

Anna-Eva sa...

Svar på din fråga i förra inlägget:
Förra gången blev bönorna bara råa och beska, jag visste inte om de skulle kokas eller bara blötläggas och alla sätt jag provade smakade fel.Det var typ 1999 så det fanns inte så mycket info att tillgå som nu. Den här gången efter blötläggning och kokning smakar inte mina lika beskt men enligt flera insändare jag läst ska de göra det.Och sen läste jag även att salt i vattnet vid kokning kan göra dem hårda och sega. Hoppas inte att det gäller vid inläggningen också för jag lade mina också i saltlag med en gång.

Lisa sa...

Jösses!
Det måste vara själva urmodern för myten om minuskalorier. Man gör granterat av med mängder bara på tillagnigen.

Gitto sa...

lisa: Jag lovar att förära dig en burk lupiner nästa nång vi ses! Det måste väl vara ett värdigt tecken på min uppskattning?