onsdag, mars 07, 2007

Hamburgerchocken!

Ja, inte blev den liten i alla fall, hamburgaren. Men så himmelskt god att det tangerade det anständigas gräns. Om vi orkade äta upp allt? Ja visst, och pommes frites därtill.

Hamburgare à la systrarna Margit och Claudia Richert*
2 st

300 nötfärs
1 ägg
1 tsk worchestersås
1 msk mirin
1 msk japansk soja
några stänk tabasco
2 krm nymalen svartpeppar

Blanda allt ordentligt i en bunke. Låt vila en timme i kylen. Bry dig inte om människor som säger att saltet drar ut vätskan ur köttet, det är inte riktigt så illa. Forma till biffar och stek på medelhög värme ca 5 minuter på varje sida.

Till blue cheese dressingen behöver du en god mögelost. Jag och syrran grälade säkert tio minuter över ostdisken. Jag ville köpa roquefort, man hon ville ha danablu, eftersom den enligt henne inte såg lika stark ut. Givetvis vann hon.

Blue cheese dressing

1 dl majonäs
1 dl creme fraiche
1 tsk worchestersås
1 tsk dijonsenap
75 g smulad danablu
lite nymalen svartpeppar

Blanda allt.

Jag ville ha persilja med i leken, men det tilläts inte av Claudia. Övriga hamburgertillbehör var bacon, svensk cheddarost, hamburgerbröd bakade enligt Bonniers nya kokbok, polsk dillgurka, sallad, tomat och rödlök.

* Som ni kan förstå blev inte minsta systern Siri glad över att det hette hamburgare à' la systrarna Richert, eftersom hon inte fått vara med och göra dem. Och det kan man ju förstå, så nu har jag specifierat vilka systrar Richert som var med och gjorde hamburgarna.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vilken skön blogg du har! Nu har jag läst igenom alla sidor du har skrivit, härligt att du verkar uppdatera så mycket. Ett stort plus för att bilder!! Hoppas du fortfarande tycker det är kul, för jag kommer garanterat hoppa in här ofta och läsa!

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Skrev visst lite konstigt, jag menar att det är ett stort plus att du har så mycket bilder i bloggen. Men det kanske man fattar :)

Gitto sa...

izza: Vad roligt att du gillar min blogg! Och oroa dig inte, jag har inga planer på att sluta blogga, eller ens slå av på takten i uppdateringarna. Och ja, jag förstod vad du menade med bilderna. :)

Hoppas du fortsätter läsa!

Anonym sa...

jag bestämmer allt.

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med Izza, vad du gör så sluta inte blogga. Efter ankbrösten i fredags, 5 tuttar av 5 möjliga, får en av helgens kulinariska övningar bli Hamburgare à la systrarna Richert. Lär få sällskap av en immig Jubileums i ett vackert snapsglas (vilket i och för sig alla mina rätter får).

Anonym sa...

Härligt gitto! Jag köpte LagaLätt-tidningen idag, där stod det också om Jim Laheys knådfria bröd. Skoj! :) Ska göra i ordning en sats idag hade jag tänkt!

Anonym sa...

Kom ihåg att jag inte har gjort någon hamburgare så den får inte heta Hamburgare à la systrarna Richert! Men den får därimot heta Hamburgare à la systrarna Margit och Cladia Richert. Om jag hade varit med och gjort den så kunde den ha hetat Hamburgare à la systrarna Richert, men inte annars. // En arg läsare

Anonym sa...

Jag tycker Claudia och Margit är dumma mot mig. Margit ska till Liseberg med Magnus i April och Claudia ska dit med Emelie (eller hur hon nu stavar sitt namn)Men jag ska inte dit med någon! Och jag får inte följa med dom. Ingen av dom vågar äns inte hoppa från trean på Kalmars Ävetyrsbad, medans jag hoppade från femman. Och dom ska våga åka Kanonen och allt... // En arg lillasyster

P.S. Förlåt men det skulle ha stått // En arg lillasyster på den förra kommentaren! D.S.