måndag, mars 12, 2007

Franska delikatesser

Min rara mor har återvänt från Bretagne med en hel radda godsaker åt mig, som tack för att jag hjälpte en av de ohängda småbröderna med läxorna. Och överdådigt betalt fick jag för mina tjänster, eller vad sägs om en enorm burk confiterad anka, Isigny-smör, Auvergne-korv, lökmarmelad och ankpastej.

Jag har hunnit smaka både smöret och korven till frukost, och jag är ganska lyrisk. Smöret var verkligen gott och smakade helt annorlunda än svenskt smör (i en liten ovetenskaplig blindprovning på mig själv och Magnus var skillnaden klart markant). Korven var också den ljuvlig. Mycket mild, svagt muskotdoftande och med härliga champinjontoner från det skyddande lagret vitmögel runtom.

Jag kan knappt vänta på att få sätta igång att äta upp godsakerna, men eftersom Magnus gör ännu en runda till Älmhult den här veckan ska jag leva på all den perfekt mogna avocado som jag köpt hem samt några apelsiner som snart förlorar sin spänst om de inte äts upp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

appråpå när frukt är omogen respektive mogen kom jag att tänka på Eddie Izzards utläggning om när päron egentligen mognar. har du inte sett det så får du se det när du och Magnus kommer och hälsar på! det är så vansinnigt roligt! (ja, om man nu gillar Eddie Izzard i vanliga fall...)

nu ska jag ut och njuta av det galet vackra vårvädret vi har här i Lund! Underbart!!

Lili sa...

Hej!
Vet ni om man kan köpa Isigny smör i Sverige någonstans?? Jag kommer från Frankrike, och vore jätteglad om jag kunde köpa den här i Sverige också :-)
Tack!
Lili

Lili sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
gitto sa...

Lilas: Jag tror inte att det finns att köpa i sverige, men jag skulle rekommendera dig Tranebäck smör som finns att köpa på Bondens Matbod i Hötorgshallen. Det är nästan lika gott!