torsdag, mars 08, 2007

I första hand second hand

Jag har kommit in i en av mina fyndarperioder. Då och då beger jag mig till Kupan för att shoppa loss. Helt underbart, framför allt eftersom man kan fylla en hel kundkorg med spännande onödigheter för under femtiolappen. Den här veckan har jag varit där både i tisdags och idag och befinner mig således på utmärkt humör. Fast ju billigare utbudet är, desto snålare blir man, har jag märkt. Alltså står jag och velar över om jag verkligen vill lägga 5 kronor på ett glas, eller 3 kr på en assiett, och i slutändan lämnar jag en massa saker jag vill ha och blir tvungen att gå dit dagen efter igen för att köpa de där sakerna som jag legat och grämt mig över att jag lämnat. Men då är de ofelbart uppköpta och jag kommer hem med massa annat skräp i stället.

I alla fall, här är veckans fynd!

Enorm emaljbalja som jag, om jag inte helt missminner mig, sett på Åhlens en gång i tiden. 30 kronor fick jag punga ut med. Däri ligger nu två stackars ensamma tomater och skvalpar, men skålen ska nog fyllas upp så småningom.

Överst från vänster: glasskål, 5 kr. Inte vacker, men jag är i ett akut behov av många små glasskålar. Perfekt för kalla såser, pickles och liknande.
Citruspress 1 kr. Inte så vacker den heller, men bättre än att pressa citroner med en gaffel i alla fall.
Glasskålar, 10 kr st. Som sagt, glasskålar. Man kan aldrig få för många.

Stor, söt sjal i kattun, 5 kr. Precis som när det gäller glasskålar så har jag ett omättligt begär efter sjalar och scarves av alla de slag. Kanske är jag en djupt störd människa, men jag älskar särskilt att de ofelbart luktar gammal parfym och påminner om när man var liten och klädde ut sig i mammas kläder. Fast jag använder sällan mina fynd eftersom jag tycker att jag ser tjock ut i ansiktet utan min hals (fix idé av rang).


Söta små kaffekoppar med fat, 3 st. 6 kronor allt som allt. Helt underbart söta och tunna utan att vara så små att man måste dricka fem koppar för att vakna på morgonen.

Minipajformar, 4 st à 1 krona. Precis vad jag letat efter! Visserligen är glasyren lite krackelerad, men det syns ju knappast när de är fyllda.

Ruggigt fula tallrikar, 2 av varje. Även de 1 krona stycket. Den till vänster kunde jag inte motstå på grund av den glada färgen som nog gör sig bra att fotografera på. Den andra är av plast och är, tja... Ruggig. Men papegojbården hade jag älskat när jag var liten och jag tänker på mina framtida barn.

Söt duk som inte kommer till sin rätt här. 5 kr. Lägg märke till mitt vackra blomsterarrangemang med krasse och hrm, persilja.

Och slutligen, vad köper man till pojkvännen som har allt (inklusive en alldeles fantastiskt omtänksam flickvän)?


Bowlingklotet Allan så klart! För 50 kronor var det en riktigt dyr Kupan-pryl, men sist vi var där spanade han in den så ingående att jag bara var tvungen att skaffa honom det.

3 kommentarer:

Jonas Bergroth sa...

Shit vad fint! Grattis, får man väl säga.

Kinna Jonsson sa...

Vad roligt att se alla dina fynd. Jag shoppade loss för 2 veckor sedan och fy vad det är dyrt i stockholm jämfört med vad du fyndar för. Känner igen tanken - "färgen/mönstret blir bra till en matbild på bloggen". Gissa om jag har flera udda tallrikar i skåpen...=)

~Popoffer~ sa...

Åh, men vilket fint bowlingklot! Undrar om han har en orange eller rosa bror? Vad heter ett syskon till Allan? Kjell, kanske?