torsdag, mars 08, 2007

Ordning och reda


Det här är alltså min bokhylla. Jag kände mig så jäkla smart när jag hittade bänken i soprummet. Inget IKEA här inte. Trava böckerna! Föga anade jag att jag en dag skulle vilja läsa mina böcker igen (kortsiktig som jag är tänker jag sällan längre fram än timmen ut) och att varje bokexkursion skulle kräva enorma logistiska ansatser. Och hur fint jag än hade travat de tyngsta böckerna längst ned så har tiden flyttat dem överst i de numera oerhört svajiga pelarna. Värst till ligger kokböckerna, som jag då och då konsulterar eller bara matonanerar över (nej, det är inte därför sidorna är fläckiga och stela). Snart kommer allting rasa...

Jag publicerar ett högupplöst foto så att ni riktigt kan studera mitt fina bibliotek (som ändå bara är hälften av sin verkliga storlek, mycket vilar i lådor i föräldrahemmet). Och ja, det som vilar högst upp på den gula boken är faktiskt bröd. Det ska bli rivebröd så småningom.

10 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

"Kolla igen", sa min fyraåring - hon var övertygat om att jag missat mina böcker någonstans i Din bokhög.

Gitto sa...

Lager: Jag har ju flera rader böcker!

Jessica sa...

Jag ser den ;) - Fyra asiatiska kök. Ni får ta er en utflykt och köpa en bokhylla. En vacker morgon kommer de annars att rasa ner på dina fötter där alla ben mer eller mindre bryts. Ni måste åka till akuten och du blir gipsad och kan inte laga mat på åtta veckor och... så blir du galen och anfaller Magnus med en kökssax och ja du förstår... säkrast med en bokhylla alltså

Anonym sa...

Att gå igenom en sådan boktrave, har sina sidor. Man hittar alltid något, och sedan är det kört,tror jag.Jag har försökt sortera mina boklådor, hittar alltid något. me

Jonas Bergroth sa...

Känner mig ofta djupt konservativ, i synnerhet när det gäller böcker, och detta stärker mig lite i tron. Det har onekligen sina poänger med något så mossigt som en bokhylla.

Lagers tabberas sa...

Gitto - Jaha, dom är lästa och ligger längst bak?
Sådär har vi det hemma ständigt till Rodjanas stora bekymmer. Hon vill ha ordning och jag "jobbar". Jag har travar med böcker sorterade efter olika projekt. Det är bara att när projekt blir liggande ett tag så blandas det ena gärna ihop med det andra (vilket tillhör ställtiden, metoden). Just nu ligger ett mathistoriskt projekt framför oss. men till det har Rodjana öppnat upp ett stort kvadratiskt hyllplan i en stålbokhylla och där ligger nu projektet snyggt i travar i väntan på att apparaten, dvs mitt sinne, ska bli rätt inställt.

Anonym sa...

lyssna inte på dom margit!!! :) jag är av naturen kaotisk och älskar ditt sätt att ha böckerna! :)

ärligt talat... jag har precis själv kommit på att jag måste skaffa en bokhylla... och jag inte ens i närheten lika mycket böcker som du.
men sci-fi i pocket. men så är jag ju en pojke.

Anonym sa...

När jag äntligen fick möjlighet att ställa upp hela min boksamling på hylla så upptäckte jag att flera av de där böckerna som gömt sig längst ned i boktravarna faktiskt var sådana som jag inte var särskilt förtjust i längre - i alla fall inte som dekorationer i min bokhylla (gamla fantasy-serier från början av tonåren och liknande). De arkiverades således separat i källaren, och plötsligt hade jag mycket mer bokhylleutrymme än jag räknat med... Problematiskt. :)

(Den "negativa" utrymmeskrisen ordnade sig visserligen när jag fick överta ca 40 år av morfars gamla National Geographic...)

Anonym sa...

Jag kommer att tänka på mitt dåliga samvete nämligen sängbordet. En liten hylla under sängbordet rymmer säkerligen 20 böcker men ovanpå ligger travar med böcker och säkerligen ligger där ett 50-tal böcker. Merparten är pocket eftersom det är bekvämast att läsa i sängen. Och någon gång ska jag ha läst dem alla...

Anonym sa...

Böcker vill ha bokhyllor! Så är det bara. Gärna i plural.

//JJ