söndag, mars 18, 2007

Egendomligheter

Andreas utmanar på egendomligheter, och det blir det enda blogginlägget ni får idag. Jag dras med en ihärdig bakfyllelathet och föredrar att snaska popcorn i sängen och läsa deckare och välta mig som en lycklig knubbsäl. Kaninen koktes i rödvin och viltkryddor och serverades med spätzle. Receptet får ni i morgon.

Egendomligheter, ja... Det går alltså till så att man ska lista 5 egendomliga fakta om sig själv och skicka iväg utmaningen till nya bloggare.

1. Jag har druckit en lockespindel av misstag. Den trillade ned i mitt vattenglas när jag satt vid min franska balkong och läste. Jag märkte det först när jag kände någonting som sprattlade längst bak i gommen. Jag har hysterisk spindelfobi (och nu pratar vi verkligen hysterisk!) och kräktes föjdaktligen rätt ut från balkongen och sprang sedan runt i hela lägenheten och gallskrek.

2. Jag är extremt vidskeplig på en enda punkt. Jag är övertygad om att jag tänker onda tankar om någon för att de är fula, tjocka eller bara idioter så kommer jag drabbas av samma öde själv. Vilket inte på något sätt hindrar mig från att tänka onda tankar, däremot ger det mig en hel del ångest.

3. Jag är fixerad vid att smaka olika sorters kött. Det första jag tänker när jag ser ett djur är "undrar om den är god?", vare sig det är en djuphavsfisk i ett naturprogram, en lemur på zoo eller min grannes hund.

4. Jag har aldrig lyckats läsa Mörkrets hjärta av Joseph Conrad. Min mamma har uppmanat mig åtskilliga gånger att läsa den, vilket har lett till någon slags låsning. Varje gång jag försöker är jag vettskrämd att jag inte ska tycka den är bra och fattar därför inte ett ord av vad jag läser.

5. Jag är tokborglig. Efter att ha varit bindgalen kommunist som citerade Mao och gick i palestinasjal under hela ungdomstiden svängde det helt, och nu mera är jag nog mer moderat än något annat. Fast egentligen gör politik mig bara deprimerad, och mitt politiska engagemang begränsar sig till att gå och rösta och rasa över ledarsidor.

Utmaningen går nu vidare till Mathimlen, Anja, Kråkan och Krakel.

6 kommentarer:

Anja Allvin sa...

Oj, oj, nu blev jag rädd :-)

Emelie sa...

Mörkrets hjärta tog mig två litt.vetarkurser att ta mig igenom. Ena halvan första kursen, andra halvan andra kursen. Den är ju inte tjock, 120 sidor, men så sjukt trist. Visst för allmänbildningens skull är det ju bra att ha den läst, men det finns så mycket annan allmänbildande litteratur som är så mycket mer värd tiden.

Anonym sa...

Nummer 1 roade mig även om jag kan förstå din reaktion, är nämligen själv äckligt rädd för spindlar :)

Anonym sa...

churchill sa ju under sina glansdagar att den som inte är röd i sin ungdom inte har inget hjärta och den som inte är blå när man är gammal har ingen hjärna.

detta säger helt och hållet utan att mena att du på något sätt skulle vara gammal alltså!

men good old W.C kanske har rätt ändå...

Anonym sa...

utmaningen antagen... :)

Anonym sa...

det var inte Winston Churchill som sa det..!

http://www.winstonchurchill.org/i4a/pages/index.cfm?pageid=112

"there is no record of anyone hearing Churchill say this." Paul Addison of Edinburgh University is quoted as stating: "Surely Churchill can't have used the words attributed to him. He'd been a Conservative at 15 and a Liberal at 35! And would he have talked so disrespectfully of Clemmie, who is generally thought to have been a lifelong Liberal?"