söndag, mars 04, 2007

Snacksöndag: socca


Socca är en klassisk provencalsk rätt. Speciellt populär är den i Nice, där den - i alla fall förr i tiden - kunde köpas i varje gathörn. Frasiga i kanterna och mjuka i mitten, örtdoftande, olivoljedrypande och kikärtsnötiga i smaken. En underbar rätt!

Kikärtsmjöl hittade jag på nya frukthuset, men det finns förutom i mellanösternbutiker även i en del hälsokostbutiker.

Socca
4 personer

100 g kikärtsmjöl
2,5 dl vatten
1/2 tsk salt
3 msk olivolja
1/2 tsk rosmarin
1/2 tsk timjan
olivolja till stekning
flingsalt, nymalen svartpeppar

Blanda kikärtsmjöl, salt och vatten med stavmixer eller elvisp. Eller vispa ihop riktigt, riktigt ordentligt så att det inte blir några mjölklumpar kvar. Blanda ned olivolja och örtkryddor. Låt smeten stå och svälla en timme.


Hetta upp en stekpanna (gärna gjutjärn) riktigt hett. Häll i rikligt med olivolja och (beroende på stekpannans storlek) 1/2 till 1 dl smet. Vicka ut smeten över pannan och stek tills smeten börjar bli brun i kanterna. Dela soccan på mitten med stekspaden och vik ihop varje del tre gånger (se bilden) och lägg på tallrik. Stek resten av pannkakorna likadant. Salta och peppra och ät direkt.

6 kommentarer:

Sara Rudenmo sa...

Åh, det här måste jag testa!

Mia sa...

Ser jättegott & intressant ut! Om kikärtsmjöl är det samma som gram, vilket jag har för mig, är det lätt att hitta i indiska butiker.

Jessica sa...

Du, du sa faktiskt ingen mat lagad i nedanstående inlägg ;). Kikärtspannkakor och chokladkaka from heaven är faktiskt inte bara snacks utan låter rätt mycket som mat i mina öron ;).
Ska prova chokladkakan.

Jessica sa...

deinin, torkade kikärtor finns ofta som snacks i mellanösternbutiker. Lätt att mala själv.

Gitto sa...

sara r: ja, det är supergott - testa det!

deinin: visst är det samma sak som gram, det borde jag skrivit!

jessika: Ja, men det är inte RIKTIG mat. Det är bara småplock ju. :)

Anonym sa...

Socca är jätte gott och jag håller med er alla men det är inte en provencalisk rätt utan Socca kommer från Italien (därav det italienska namnet) och finns i den nordöstra delen av Italien.