lördag, mars 31, 2007

Ankpress, wtf?

Tävlingen om den mystiska pressen kan äntligen få sin vinnare - min mor själv! Idag hittade hon en bild i en kokbok på en nästan identisk press. Vad det är? Håll i er... Det är en ankpress! För att citera kokboken (s 189, Mat från hela världen, Robert Carrier, Bernces förlag, 1964): "dela skrovet i två delar och pressa i ankpressen ut så mycket blod och köttsaft som möjligt. [...] Häll den utpressade saften i såsen och hetta upp den ordentligt."

Ja, vad ska man säga? Det låter som ett bergsäkert sätt att få en torr och trist anka. Men såsen blir säkert bra i alla fall.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha! Det låter som något som Galenskaparna kunde ha hittat på... XD

Har för mig att jag faktiskt hört ordet förut, men har då antagit att det var ett skämt!

Anonym sa...

jag håller fortfarande på juicepressen. Jag vet att det är (iaf för mig) omöjligt att tyda texten på denna sida, men bilden talar:
http://www.planettt.com/juicepress/juicepress.htm

Anonym sa...

Hm... Som alla vet (eller inte?) kräver användandet av en ankpress att man tillagar två ankor istället för en. Alltså: Stek två ankor. Ställ den ena på bordet, lägg den andra i ankpressen till såsen.
Här en länk med bild på Johan Styffe när han använder en ankpress. Johan är en av Sveriges två diplomerade ankpressanvändare!

Länk:
http://www.alltomstockholm.se/StockholmsArtikel.aspx?bid=984841&ct=9&kid=1

Anonym sa...

Jag är helt bombis på att det är en juicepress. Min morsa använde en sån hemma på söndagfrukostarna när jag var liten. Tror hon hade köpt den i USA.
Ankpressar ser inte alls ut så där.

Lagers tabberas sa...

Ankpress, knappast! Första april idag! KUL

Anonym sa...

Kul tävling, oavsett vad det är för nåt! :-)

Kolla in här så tjusig en ankpress kan vara:
http://images.istheshit.net/jwodnxtq.jpg

Kanske är konstruktionen liknande, men det måste krävas exceptionell styrka för att klämma ankorna ordentligt med endast handkraft, om din bild verkligen visar en ankpress.

Förresten, är det den råa eller färdiga ankan som pressas? Med tanke på att blod nämns gissar jag på rå, men av artikeln nedan får jag intrycket att det är den stekta ankan som pressas:
http://www.gd.se/Article.jsp?article=70070

Karin sa...

Jag vill inte på påstå att jag har några större kunskaper om våra små vänner med vingar, men skulle vi luta åt fågelpress får det väl bli en råkpress för att jag fattar inte hur hon tänkt sig få ner en anka om hon så delar den i två delar i denna lilla juicepress

Hundblues sa...

Alltså jag är helt säker på att det inte är en ankpress. Jag påstår att potatispress är en riktig lågoddsare. Googla på potatispress och bilder, respektive ankpress och bilder, så förstår du vad jag menar.

Anonym sa...

geotorelxz credit card consolidation
low rate loans
loan consolidation