lördag, mars 10, 2007

Gris i grytan!


I min värld stod rimmad fläsklägg stod väldigt länge för det äckligaste man kunde tänka sig eftersom jag bara smakat skolmatsalens vidriga version med torrtrådiga köttskivor, unket rotmos och rälig Johnnys senap. Men efter en utmärkt fläsklägg hos en kompis mamma för några år sedan har jag tänkt om och tänkt rätt. Fläsklägg är underbart! Tillsammans med en riktigt kärleksfullt tillagad surkål är det helt oslagbart, även om Magnus slår ett slag för rotmosen (som jag fortfarande håller på att lära mig att uppskatta). Hur som helst var det det godaste jag har ätit på länge - och då vet ni ju ändå hur gott jag brukar äta.

Ni får inget recept på själva fläskläggen, för det finns ett alldeles utmärkt sådant hos Andreas. Men släng i ett par vitpepparkorn och några enbär också, så blir det ännu bättre!

Däremot delar jag gärna med mig av mitt surkålsrecept. Inte på något vis banbrytande men ack så gott. Se till att hitta en bra surkål som passar dina smaklökar bara. Själv använde jag mig av en polsk variant med rejäl syra och klös i, men vill man ha lite mildare smaker är Druvans variant inte så dum.

Surkål
4 personer

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 msk ister eller smör
1 burk surkål 600-700 gram
2 tsk kummin
4 lagerblad
3 dl kokspad från fläskläggen
2 dl vitt vin
2 tsk honung
vitpeppar, ev salt

Finstrimla löken och hacka vitlöken. Hetta upp matfettet i en kastrull och fräs lök och vitlök långsamt utan att det tar färg. Tillsätt vittkål, kummin lagerblad, kokspad och vin och låt småputtra utan lock i ca 50 minuter. Späd eventuellt med mer kokspad eller vin om det kokar ihop allt för mycket. Smaka av med honung, vitpeppar och eventuellt salt, beroende på hur salt spadet från läggen var.

Servera med god senap och inlagd gurka. Hackad persilja är också gott.

1 kommentar:

Louise sa...

Surkål är så gott! Jag brukar inte trixa så mycket med den utan nästan bara värma, men jag ska helt klart pröva! Det låter gott med honung!