lördag, mars 24, 2007

Närproducerat vin inte alltid bäst?

En mycket intressant artikel i DN tar upp spännande frågeställningar kring närproducerade viner. Vinimportfirman Giertz (som för övrigt har ett mycket hedervärd miljömedvetenhet) har räknat ut att det krävs mindre koldioxidutsläpp för att transportera vin från Argentina och Sydafrika med båt än med lastbil och tåg från Frankrike. Kanske inte helt förvånande om man betänker att båt är ett tämligen energisnålt fraktsätt, men det är ju alltid roligt att få siffror som hjälper en att konsumera någorlunda miljövänligt. Men precis som Björn Wittmark påpekar är det inte bara transporten som avgör koldioxidutsläppen, utan hela produktionskedjan måste räknas samman, något som jag hoppas kommer att bli standard inom en inte allt för avlägsen framtid.

Roligt också att Giertz argentinska viner snart ska ska bli rättvisemärkta, vilket verkligen är välkommet eftersom förhållandena i den sydamerikanska vinodlingarna på många ställen inte är mycket bättre än i kaffeodlingar.

Ja ja, resten får ni läsa själva i artikeln. Jag är bakfull efter att ha fördruckit mig lite på mitt ekologiska vin igår och saknar formuleringsförmåga nog att skriva längre än så här.

3 kommentarer:

Oskar sa...

Hur är en ekologisk bakfylla får jag fråga? Kräks man i komposten? :) Fast på så sätt kanske man bidrar till försurningen av våra marker. Är bakfyllan dessutom rättvisemärkt, eller mera orättvis?

Lisa sa...

Trodde inte man kunde bli bakfull på ekologiska viner Jisses, hur kommer jag att må i morgon?

Sannah sa...

Allo Gittan! Jag ar i full fard att jaga spannande och kvalitativa matvaror! Oroa dig inte over pengar och sant an, sakerna kostar en spottsyver har. (alltsa verkligen!) Sa det kan vi gora upp om nar jag kommer hem. Storsta smaksensation hitills har varit farska mandlar. Lite ackelgott, preics som allt som haller for att atas i langden. Ha det!