fredag, mars 16, 2007

Fyllda pungkulor*

Någonting som inte märkts i bloggen är min stora avocadokonsumtion de senaste veckorna. Inte så konstigt med tanke på att jag äter dem som de är med några stänk tabasco på. Inte så mycket att blogga om. Men just nu svämmar butikerna över av extraerbjudanden på avocado, så det är bara att passa på att frossa. Min favoritsort är Hass, som är av den typen att skalet blir svart när det mognar. Den kommer ofta från Mexico, och visst är det lite slöseri att skeppa den hela vägen hit, men de israeliska Ettinger-avocadona är helt enkelt inte lika goda.

Hur som helst svängde jag ihop en liten röra till avocadon idag, eftersom vi gick på årets första picknick. Men givetvis glömde jag den hemma, så den åts som ett litet snack senare idag. Mycket trevligt!

Avocado med kallrökt nötkött
2 personer som förrätt

2 avocados
75 g kallrökt nötkött
1 stor inlagd gurka (jag använder mig som vanligt av polsk dillgurka)
1 schaottenlök
ca 1 dl majonäs, hemgjord eller på tub
några stänk tabasco
svartpeppar
kryddkrasse eller persilja

Hacka köttet, gurkan och löken smått. Bind ihop med majonäs och smaksätt med tabasco och peppar.. Enkelt och gott! En annan variant är att byta ut tabascon mot lite riven pepparrot eller lite dijonsenap, eller nötköttet mot renkött eller... ja, ni fattar. Fritt fram för egna idéer med andra ord.

*Ja, ordet avocado är en spansk förvanskning av det aztekiska ordet ahuacacuahatl som betyder just pung, eftersom aztekerna såg en viss likhet mellan frukten och det manliga attributet. I Sverige har det ju förvanskats vidare till både avdokat- och alligatorpäron, men det är en annan historia.

3 kommentarer:

K sa...

Apropos pung, har du upptäckt hur god Lampung-svartpepparn är?

Gitto sa...

Nej, lampung-peppar fick jag ingen, bara madagaskar och sulawaki eller vad den hette. Men jag köper gärna ett rör så småningom. Har mejlat en butik här i Kalmar och tipsat om din peppar btw - hoppas de nappar!

Anonym sa...

Jag tycker du kan prova att äta dina avcados med lite lime-saft och salt.

Härligt