onsdag, januari 24, 2007

'Tis the season to be yellow...


Apelsinerna är som bäst nu, så passa på att frossa i dem. Dessutom kan man behöva det där C-vitamintillskottet extra väl så här års, när orken tryter. Satsa på tunga navelapelsiner, så slipper du förhoppningsvis de där tristtorra träiga klyftorna som man förknippar med fruktstunden på dagis.

Igår gjorde vi lättaste desserten med inspiration av Anna Bergenström. Riktigt gott och fräscht, och någonting man orkar få i sig till och med efter två skålar gulaschsoppa.

Apelsiner med rosenvatten och honungsmandel
2 personer

2 apelsiner
några stänk rosenvatten
1 näve mandel
1 msk honung

Skär skalet av apelsinerna med en vass kniv - all den vita hinnan ska bort. Det är enkelt gjort, bara man accepterar lite svinn. Skär apelsinerna i tunna skivor och arrangera på två assietter. Stänk några droppar rosenvatten över. Hacka mandeln grovt och rosta den lätt i stekpanna. Klicka sedan ned honungen i stekpannan och rör om så att mandeln täcks av honungen. Låt fräsa ihop en minut så att honungen karamelliseras lite. Fördela mandeln över apelsinen.

Servera eventuellt med lite mezeyoghurt-"glass". Blanda två dl mezeyoghurt med några matskedar florsocker (smaka dig fram till lagom sötma) och en doft kanel och frys in i en bunke ett par timmar. Kör snabbt i matberedare alldeles innan servering.

9 kommentarer:

Anonym sa...

vad innebär uttrycket navelapelsiner ? kanske är lite efter men har inte hört det förut..

Gitto sa...

nej, du är inte efter, det är en helt legitim fråga. Navelapelsiner är sådana där apelsiner som har som en liten apelsin i apelsinen. Bottenänden ser liksom ut nästan som en navel... förvirrad förklaring, men jag hoppas att den hjälper. :)

Anonym sa...

Här kommer en liten fråga till samtliga som inte har något med den härliga desserten att göra. Var hittar man chipotle? Jag tänkte göra en chili på högrev ikväll och tänkte sätta lite rökig smak på den. När jag var och handlade på lunchen på en relativt välsorterad Hemköp i centrala Göteborg hittade jag endast en liten dyr burk från Santa Maria. Desperat som jag var så köpte jag den, jag hade möjligen kunnat gå och snurra i saluhallen efter jobbet men då hade det aldrig blivit mat. Hjälp!

Gitto sa...

Just Göteborg känner jag inte till, men det brukar finnas chipotle på större ställen som ICA Maxi eller Coop. Annars kan du ju alltid (om du har lite framförhållning) beställa från diverse olika kryddbutiker på nätet.

Anonym sa...

Du Margit pappa säger att man inte behöver extra c-vitamin för isåna fall hade jag fått miniplex (eller vad det nu heter)! Det är bättre att äta apelsinerna som dom är. Claudia måste ju ta bort allt vitt! Så onödigt.

Gitto sa...

Gullsiri! Det är ju därför vi äter apelsinerna i stället för att äta C-vitamintabletter ju - så att vi inte ska behöva äta tabletter! Claudia har väldigt bestämda idéer om det mesta, det vet vi ju båda två, men du och jag kan äta lite vitt på apelsinerna i alla fall!

Anonym sa...

åå vad gott det lät! men vad är rosenvatten?

Gitto sa...

anonym: Rosenvatten är ett destillat av rosenblad och vatten och är populärt i mellanöstern. Det kan vara lite klurigt att hitta. Har du ingen mellanöstern-butik i närheten kan du faktiskt hitta det på Coop om du har tur. Annars kan du be dem ta in det, det finns i deras beställningssortiment. Rosenvatten är mums till mycket, men använd inte för mycket, då smakar allt mormorsparfym. Jag har ett annat, mycket gott recept med rosenvatten här.

Anonym sa...

tackar för svar om rosenvatten! jag ska genast kolla efter det i butiken! handlar mest på Maxi så vi får väl se om de har! Verkar ha massa användningsområden!