torsdag, januari 25, 2007

Och så lite kakor...


Jag kan bjuda på ett trevligt kakrecept jag höftskapade i kväll, när jag inte hade någonting kvar att göra och lite-av-allt kvar i skafferiet... Jag hade dubbla mängden anis i, och det blev på tok för stark lakritssmak. Men den nyss hemkomna Magnus tyckte det var jättegott. Så har du ett lakritsfreak i familjen kan du möjligtvis testa att ha i en hel tesked anis... Annars bör du hålla dig till receptet.

Mandelkakor med anis
ca 35 st

100 g sötmandel
1/2 tsk anis
50 g rumsvarmt smör
1 ägg
1,5 dl strösocker
1 3/4 dl vetemjöl

Sätt ugen på 200 grader.

Kör sötmandeln i matberedare till ett grovkornigt mjöl. Stöt anisen i morteln och tillsätt den, sockret och smöret skuret i bitar till mandelhacket. Kör ihop till en deg. Knäck ned ägget och kör ihop blandningen snabbt. Tillsätt mjölet och kör ihop precis så länge att degen klumpar ihop sig. Låt degen vila i kylen i 30 minuter.

Rulla degen till en längd och dela längden i 36 bitar. Rulla dem till små bollar och lägg dem på bakplåtspapperstäckta plåtar. Ta en gaffel och tryck till på varje kaka så att den blir räfflad.

Grädda i ca 8-1o minuter i mitten av ugnen. Den kortare tiden gör kakorna lite sega i mitten, men gräddar du dem längre blir de ganska knalliga, vilket också är gott.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
är det så att du plockat bort ditt fejsan recept, för jag minns det som att jag läste det här, jag som entligen hade bestämt mig för att göra den i helgen!
tack fr en fantastisk blogg!!!
Louise

Gitto sa...

Louise: Klantiga mig, jag hade råkat spara det fel... Men nu är det uppe igen, finns under december månads inlägg under namnet "Damons frestelse".

Lycka till med fesenjan förresten, hör gärna av dig och berätta hur det gick!

Anonym sa...

Tack helgen är räddad! hoppas jag lyckas utan att bränna nötterna. rapporterar på måndag!
louise

KrakelSpektakel sa...

Hej Gitto. Har du lagt av med dina engelskastudier?

Anonym sa...

Hej!
Min fesenjan gick utmärkt! Jag gav den i inflyttningspersent till min bror. Väldigt uppskattat!
det var en som tyckte att det var otäckt att äta mat när man inte kunde se vad som var i, men när hon fick veta att det var 700 g valnötter då kunde hon ju inte motstå!
jag hittade inget granatäpplekocentrat så jag pressade istället några granatäpplen med citruspressen. kändes väldigt medvetet att inte ta vilken jouse som helst:)

Anonym sa...

Kråksång

Som komplement till Fesenjanen adderade Louise lime pickles, en helt fantastisk smakkombination. Något jag skulle rekommendera alla fesenjanfantaster att göra.

Det jag tycker man kan trycka på är dock att Fesenjanen i sin diskreta brunhet kan behövas piggas upp en aning. Kanske lite koriander eller likande.