torsdag, januari 04, 2007

Cooking under the influence*

Jag ålades med strikt matlagningsförbud av min mor igår, eftersom jag drabbats av en rätt fullfjädrad influensa. "Äsch, Magnus kan laga maten, han är ju kock!" avfärdade min mor mina invändningar med. Men jag är inte en sådan som lyder order, så jag svängde ihop en måltid trots allt. Till mitt försvar får jag säga att den var mycket lättgjord, och mycket värmande. Så värmande att jag låg och feberhallucinerade hela natten - bland annat drömde jag att min far försökte få mig att operera in ett implantat i hjärnan eftersom jag var så korkad, och att Harrison Ford blev lurad att han var en nyhetsreporter i något som i själva verket var en mockumentary (helt sinnessjukt, jag vet!). Förhoppningsvis slipper ni sådana drömmar om ni vågar er på det här receptet. Zucchinin görs lätt veganskt genom att strunta i osten...


Fylld zucchini
fyra personer eller två jättehungriga

Till fyllningen:
2 zucchini
2 msk rapsolja
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
1 stor riven morot
2 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar (eller mer om du törs)
1 msk tomatpuré
3 dl kokt ris
salt och peppar

till tomatsåsen:
1 burk passerade tomater
1/2 grönsaksbuljongtärning
1/2 tsk kanel
salt och peppar

till gratineringen:
margarin eller smör till formen
2 dl riven ost

Skölj och dela zucchinin på längden. Gröp ur innandömet och spara till fyllningen. Förväll zucchiniskalen i en stor kastrull i 2-3 minuter. Låt rinna av och svalna.

Fyllningen:
Hacka lök och vitlök och fräs mjukt och genomskinligt i oljan. Tillsätt zucchiniinkråmet (grovt hackat), morötter och kryddor och låt fräsa ihop i ca 10 minuter, eller tills nästan all vätska kokat ur. Rör in tomatpuren och blanda ihop allt med riset. Smaka av med salt och peppar.

Tomatsåsen:
Koka upp de passerade tomaterna med den halva buljongtärningen och kanelen. Låt koka 10 minuter. Smaka av med ev. mer salt och lite peppar.

Gratinering:
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en riktigt stor eller två mindre gratängformar med smöret och häll sedan på tomatsåsen. Lägg den urgröpta zucchinin ovanpå tomatsåsen och fördela fyllningen i dessa. Packa den ganska hårt (blir den någon fyllning över kan den serveras uppvärmd tillsammans med resten eller ätas som den är dagen efter). Gratinera i 25 minuter. Strö sedan över osten över zucchinin och gratinera ytterligare 5 minuter eller tills osten har smält och blivit gyllene.

*Visste ni förresten att influensa kommer från italienskans influenzia, vilket betyder inflytande (alltså samma ord som just influence). Med detta inflytande åsyftades stjärnor och planeter som troddes stå i dåliga och olycksaliga konstellationer och därför skapade sjukdom på jorden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter gott! Och apropå kufiska drömmar så hade faktiskt just du en hastigt förbiskymtande biroll i en dröm jag hade i natt - glatt svingandes en motorsåg (?!?). Inte för att du för den skull var otrevlig eller så - bara en smula vansklig att ta sig förbi... =D

Jag tänker inte ens försöka våga mig på en tolkning - om det nu inte berodde på en undermedveten rädsla för att bli "sågad", he he...

Gitto sa...

hehe, det var det värsta. I Magnus drömmar är jag tydligen ouppnåelig, i dina är jag skvatt galen. I mina egna är jag korkad. Hm, nog för att ge vem som helst identitetskriser...

Jessica sa...

Krya på dig, och kolla din mejl om mixern. Den väntar på dig.