onsdag, januari 24, 2007

Return of the biscotti


Det var ju bara några dagar sedan jag bakade biscotti, men de börjar redan tryta. Några har gått till min mor och de ohängda bröderna, men de flesta har jag och Magnus (läs: mest Magnus) ätit till frukost (i sängen givetvis), till kaffet och på maten. Kanske inte så nyttigt, men väldigt, väldigt gott.

Och har man nu en pojkvän som varje dag bevisar att han är världens bästa blir man ju faktiskt tvungen att återgälda honom på något sätt. Därför drog jag igång ett tämligen oortodoxt biscotti-bak fullspäckat med choklad, hasselnötter, kaffe och ett uns muskot. Om de blev goda? Gissa...


Biscotti med hasselnötter och choklad
50-60 st

100 g hasselnötter
100 g mörk choklad av god kvalitet
100 g smör eller margarin
3 dl socker
3 ägg
2 msk starkt, kallt kaffe (eller ännu hellre espresso om det finns att tillgå)
1 krm nyriven muskot
8 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 180 grader.

Rosta hasselnötterna högt uppe i ugnen i ca 5-7 minuter (passa noga så att de inte blir brända). Lägg sedan hasselnötterna i en kökshanduk, vik ihop och gnugga dem hårt mot varandra. På det viset lossnar det mesta av skalet. Är du riktigt petig kan du pilla bort de skalrester som är kvar med nageln, men det är egentligen bara onödigt pill.

Hacka hasselnötterna och chokladen grovt och lägg det åt sidan.

Rör socker och smör poröst och rör sedan ned ett ägg i taget det kalla kaffet samt muskoten. Tillsätt hasselnötter och choklad. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ned det i smeten. Blanda till en deg.

Dela degen i två delar och rulla ut dem till två längder (degen är lite kladdig, så mjöla händerna innan). Lägg dem på en plåt och grädda längst ned i ugnen i 30 minuter.

Sänk värmen till 75 grader.

Ta ut längderna och skär dem i skivor på snedden. Bry dig inte om att de går sönder lite, det gör de gärna. Lägg tillbaks skivorna på plåten och torka dem i 45-50 minuter, eller tills de är riktigt torra. Sätt gärna en smörkniv eller någonting annat tåligt i springan mellan ugnslucka och ugn så att eventuell fukt pyser ut.

6 kommentarer:

Jessica sa...

Biscotti + säng = smulor = irritation? inte?

Anonym sa...

var är det meningen att "2 msk starkt, kallt kaffe (eller ännu hellre espresso om det finns att tillgå)" ska in?

Gitto sa...

jessica: Nej då, vi har bara två madrasser (jag vägrar skaffa en sängram eftersom jag ska flytta om ett halvår, haha), så de är lätta att tippa över och borsta av. :).

sara: fårlåt, det var en miss av mig, men jag har rättat till det nu. Kaffet ska ner efter äggen. Bra med uppmärksamma läsare, själv blir man lätt lite blind för sina egna texter. :)

Oskar sa...

"Det var ju bara några dagar sedan jag bakade biscotti, men de börjar redan tryta". 50-60 stycken??? Hur är det möjligt, på ett par dagar??? :)

Gitto sa...

oskar: jag gav en del till min mamma och mina bröder också. Och Magnus har ätit rätt friskt av dem. :)

tefantasten sa...

Men oj vad mumsigt detta recept låter! Jag bakade saffransbiscotti i julas och min sambo tog med sig hela plåten in i vardagsrummet och började mumsa, så goda var dem =). Jag har skrivit upp receptet och ska provbaka dem i helgen!