lördag, januari 20, 2007

Baklördag: biscotti

Jag är rasande på vädret ute. Blötsnö och blåsigt, huga! Dessutom är jag trött och har ont i huvudet. Jag bestämde mig för att värma upp lägenheten med hjälp av ugnen och har härmed utsett denna fula lördag till bakdag.

Eftersom jag tänkt baka hålkakor masade jag mig ut i kylan och köpte anis. På vägen hem insåg jag att det är en utmärkt krydda även i söta bakverk. Och med hela skafferiet fullt av överbliven mandel från mitt julkaksmaraton slog det mig att jag hade en perfekt startelva för biscotti.

Så håll till godo. Vill man så kan man skålla mandeln, men jag tycker det ser trevligt ut med de lite mörkare skalen, så att inte allt blir blektrist. Det räcker med gråslasket ute.


Mandelbiscotti med anis
50-60 st

100 g smör eller margarin
3 dl socker
3 ägg
1 tsk hel anis
200 g mandlar
7,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 180 grader.

Skålla eventuellt mandeln. Rosta den i en torr stekpanna tills den får lite färg. Hacka grovt. Rosta anisen lätt i samma panna och stöt den sedan i mortel.

Rör ihop socker och smör till en pösig röra. Rör ned ett ägg i taget samt anisen och mandel. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ned det i smeten. Blanda till en deg. Dela degen i två delar och rulla ut den till två längder. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper och grädda långt ned i ugnen i ca 25-30 minuter.

Sänk värmen till 75 grader och ta ut plåten. Skär längderna i skivor lite på snedden (här kommer garanterat en del skorpor gå sönder, men det är ingenting att bry sig om!) och lägg tillbaka på plåten.

Torka biscottin i ugnen 45-55 minuter eller tills de är knuspertorra. Sätt gärna en smörkniv eller någonting annat (helst inte av metall om du inte längtar efter att bränna dig!) mellan ugnslucka och ugn så att fukten kan pysa ut.

Biscotti ska traditionellt doppas i vin santo, men har man inte det går det bra med kaffe. Eller ät dem som de är, helt enkelt. Fast inte i sängen - aja baja.

Inga kommentarer: