tisdag, januari 23, 2007

Spelrecension: Sybarit


Förutom att jag faktiskt förlorat två av åtta omgångar har jag nästan ingenting ont att säga om Sybarit. Bara det att Magnus har börjat vinna säger en del om hur allmänbildande det är (åh, vilken elak diss av en intelligent man, men hans andra vinst inträffade just och jag har inte kunnat smälta det ännu!).

Jag fick spelet i julklapp och har nu grundligt spelat mig igenom det, för att kunna ge ett rättvist omdöme. Jag kan nog drista mig till att säga att det är ett riktigt bra spel för alla med ett gediget intresse för mat.

Spelet har nästan löjligt enkla regler. Två kortlekar blandas samman (för den snabba versionen tar man bara en lek). Varje färg betecknar ett kunskapsområde (mat, vin, etikett, blandat). Man turas om att vända upp ett kort och får sedan välja mellan en 1- eller 3-poängsfråga. Poängen förs upp, och dessutom får man i slutet bonuspoäng på den totala summan av de kort man samlat. Wham bam!

Om reglerna är lättfattade så är själva frågorna desto svårare, och dessutom är det långt ifrån alltid som det finns någon korrelation mellan svårighetsgrad och poäng. Sådeles blir det lätt så att man alltid chansar på 3-poängsfrågorna. Men det är också den enda invändningen en frågesportsnörd som jag har på Sybarit. För även om frågorna är svåra, så är de faktiskt tämligen fria från faktafel (och det en ovanlighet inom frågesportspelen), och dessutom väldigt matbildande. I alla fall om man, som jag, är intresserade av franska kökstermer, indonesiska chili-sorter och vilket år mikrovågsugnen slog igenom i Sverige. Appellerar den här typen av frågor inte till dig bör du nog låta bli att köpa spelet, men i annat fall kan jag verkligen rekommendera det!

Slutligen måste jag förklara varför den - i jämförelse med mig - matblinde Magnus vunnit 20% av omgångarna. Första gången var det oerhört jämnt, men jag föll på vad den blå potatisen hette. "Öööh, blå, blå... Blå angola!" skrek jag triumferande och något berusat. Idag var däremot Magnus överlägsen. Han var helt enkelt bättre än vad jag var. Jag fasar för nästa omgång.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hm. Det måste ju omedelbart inföskaffas.

Vill minnas att det också lanserats ett spel om vin. Kan det ha hetat Bouquet? Känner någon till detta spel som visstnog fick fina recensioner?

Lilla Blå sa...

Det låter som ett roligt spel! Det blir en bra födelsedagspresent till någon som jag kan spela med.. =)

Jessica sa...

jag fick mini-mig i julklapp. Som ett mini tp om än inte riktiga tp :), fiffigt att ta med sig och kluriga frågor.

Anonym sa...

Vetgirig.nu är en trevlig sida för frågesportsnördar. Finns många matrelaterade frågor också, bla en kategori jag skapat som heter Vegetariskt!

Anonym sa...

Blå Angola?
Det låter mer än något berusat… ;-)

Gitto sa...

j: det har jag aldrig hört talas om, men det finns ju iaf en kategori dryckesfrågor i Sybarit. Det räcker för mig som är vilanalfabet. :)

lilla blå: Man ska ALLTID ge bort sådant man själv har nytta av. :)

jessica: Magnus och jag fyndade mini-MIG i Frukthuset (där jag köper favabönor och annan exotisk mat). 50 kronor, det var helt suveränt! Däremot tycker jag frågorna är lite för enkla.

jens: Jo, vetgirig känner jag till, det är rätt bra faktiskt. Ska genast in och titta på dina vegetariska frågor!

stellan: Okej, jag var jättefull och förtjänade att förlora. Nöjd? :)

Jessica sa...

Jo, tp är det ju inte. Men inte ens jag som äter lotusrötter som på löpande band visste vilken färg en lotusblomma har ;).
Jag skickar mixern på fredag typ. Vi fixar pengamojset sen.

Gitto sa...

Jessica: Jo, det finns en del kluriga frågor. Och jag ska inte klaga, vi spelade det hela vägen upp till stockholm och hade vansinnigt kul!

Mina csn-pengar är på ingång, förhoppningsvis redan till på fredag, annars efter helgen, så du slipper ligga ute med pengarna någon längre tid. Jätterart av dig, förresten!

Björn sa...

Visst är sybarit kul! Fick det i julklapp för två år sen. Vi kan spela i Malmö den 3e om du har tid. Drinkar och sybarit hos mig och M?

Anonym sa...

Jag har ingen kompis som vill spela Sybarit med mig för jag är för duktig jämfört med mitt umgänge. Det är att likna med Stockholmsspelet vi har spelat hela julen. Det går bara att spela med Stockholmare, övriga fattar ingenting ;)

Eva

Anonym sa...

Har Sybarit... men Bouquet är ett vinspel. Lika kul det. En svensk uppfinning, en kvinna dessutom wiiiie. Go Sweden!