måndag, januari 08, 2007

Favism*


Bondbönor (lat. Vicia Faba), eller favabönor som de också kallas är stora, härliga bönor. Färska är de så underbara att de trotsar all beskrivning, men även torkade utgör ett trevligt komplement till våra vanligare baljväxter. Det är en av världens äldsta kulturväxter och har precis som många andra baljväxter den trevliga egenskapen att det binder kväve i jorden. Detta gör att marker där bondbönor växt behöver tillföras mindre konstgödsel - ett trevligt plus i sammanhanget som har utnyttjats av bönder i långa tider.

Intressant och fullkomligt ovidkommande kuriosa vad gäller bondbönor är att man i vissa delar Italien sår bondbönor på Allhelgonadagen. Det är en rest från Romarriket, där bondbönor betraktades som de dödas mat och offrades i stora mängder till dödingarna under Lemuriahögtiden.

Jag älskar bondbönor. Det är någonting i den mjöliga, smått gräsiga smaken som tilltalar mig oerhört, och de är både praktiska och goda till mycket. Falafel på blötlagda, malda bondbönor är oslagbar och klassisk mat i bland annat Egypten. I Kina friterar man bondbönor tills skalet spricker, saltar och serverar dem sedan som snacks (det fräser och spottar dock något enormt, så testa inte hemma om du inte är både modig och smärttålig!). En av mina allra bästa - om än kanske inte så spektakulära - paradrätter är en fiskgryta smaksatt med ett uns tomatpuré och lite sherry med stora härliga bondbönor och lite blandade rotfrukter i, toppat av härligt citron- och dillsmör.

Igår blev det dock inga excesser, men väl en av mina vardagsfavoriter, nämligen det grekiska bönmoset fava (som ju helt enkelt betyder böna). Det är oslagbart enkelt och väldigt gott. Hemligheten är god olivolja och rostad och egenmalen spiskummin (men igår fuskade jag och använde färdigmalen). Och använd för allt i världen oliver med kärnan kvar, de färdigurkärnade euroshoppervarianterna smakar bränt gummi och har ingen plats i matlagning.

Fava
2 hungriga eller till 4 som förrätt

5 dl kokta bondbönor
1 dl olivolja
ev 2-3 msk vatten
2 tsk spiskummin
3 stora pressade vitlöksklyftor
saften av 1 liten citron
salt och peppar
1 stor hackad rödlök
svarta oliver

Mosa ihop bondbönorna med olivoljan i en kastrull. Värm sakta och späd eventuellt med lite vatten om det blir för stabbigt. Tillsätt spiskummin, pressad vitlök, citronsaft och salta och peppra ordentligt. Det ska bli ett ganska löst mos (så fort det svalnat av lite blir det torrt och hårt!), som lätt går att skopa upp med bröd. Stjälp upp i en skål och dekorera med mycket hackad rödlök(jag brukar jag låta den hackade löken ligga i blöt en halvtimme i kallt vatten och sedan låta den rinna av. På det viset blir den mycket mildare i smaken) och generöst med oliver. Servera varm med ett gott bröd och extra olivolja att ringlas över.

Blir det någon fava över går det bra att klicka ut små biffar på en tallrik eller bricka och låta det stå i kylen över natten. Sedan är det bara att steka det till små härliga biffar morgonen efter och servera med tapenade på bröd till en lyxig frukost.

*Favism är en sjukdom som Oskar en gång upplyste mig om. Det är en ärftlig enzymbrist som innebär att om man äter bondbönor eller andas in dess pollen så spricker de röda blodcellerna som poppat popcorn (eller ja, inte riktigt, men det låter så härligt äckligt att beskriva det så!), med blodbrist och akut njursvikt som följd. (Sorry Oskar för eventuella fel i min beskrivning, du är hjärtligt välkommen att rätta till dem!)

15 kommentarer:

Sara Rudenmo sa...

åh, bondbönsdipp är himla gott. jag brukar ha i en finhackad tomat också, det ger en fin ljusrosaaktig färg.

KrakelSpektakel sa...

Jag förstår varför man konsumerar mest olivolja i världen i grekland.Fava verkar jättegott, varför åt jag inte det på Egina?

Oskar sa...

Gitto: Finnes ingen anledning att rätta till något. "Once you pop, you can't stop" som det heter. Gillade liknelsen med popcorn även om den kanske inte är helt perfekt att använda då man informerar den drabbade om sjukdomen. Nästan lika dålig som han som liknade bråck på stora kroppspulsådern med "en tickande bomb i magen". Kul kul!

Jessica sa...

De ser rätt slemmigt äckliga ut, bondbönorna alltså.

Jessica sa...

Däremot är egyptisk bondbönsstuvning, ful eller foul, gott.

Anonym sa...

Prova att blanda ditt favamjöl tillsammans med klippfisk (kabeljo som vattnats ur ordentligt. Blanda i lite creme fraiche och forma små bollar som du sedan friterar. Snacka om snacks till biran!

Anonym sa...

Oh. I love this! Nu skickade du mig tillbaka till en varm och skön dag i Grekland, jag känner nästan solen värma mig i nacken.. Din fava ser hur god ut som helst.

K sa...

Bra artikel. Jag älskar också bondbönor, och så är de ju väldigt lättodlade!

Jag har läst någonstans att det har funnits en koppling till döden också i svensk folktro. De ljusa blommorna har märkliga svarta fläckmönster som ansågs vara de dödas skrift. Jag ska se om jag kan hitta någon referens.

Gitto sa...

sara r: Jag har ett recept från Sanna (som brukade hänga i kommentarerna här förr, men tyvärr inte setts till på ett tag) på saudisk foul, en härlig röra på bland annat bondbönor och tomat som nog kommer upp på bloggen snart.

Krakel: Du kan göra urgod fava hemma nu, så du behöver inte sörja att du missade det i Grekland! :)

jessica: Jo, lite fula är de minsann. :)

anonymous: Ja, det låter supergott, men kabeljo är ju tyvärr inte stapelvara i Kalmar.

jenny: Tack! Döljer man den med stora mängder lök så blir den rätt vacker. :)

k: Det där låter väldigt intressant, och du får gärna återkomma om du hittar någonting mer om det. Och i sommar funderar jag på att gå och tjuvså lite bondbönor någonstans i Kalmar. :)

Anonym sa...

Bondbönor är fantastiskt goda! Min lilla mamma odlar dem och jag får äta nästan hur mycket jag vill.Tack för receptet!

Elin sa...

Nu har favabönor inhandlats, måste ju testa!

Mannen i affären snackade om att man kunde äta dem på tunt bröd med lök, vinäger och en massa annat som jag tyvärr glömt.

En liten fråga bara: hur länge ska man blötlägga och koka dem?

Gitto sa...

Elin: Blötlägg dem över natten. Koktiden varierar väldigt beroende på hur gamla de är, storlek osv, men en 30-40 minuter brukar vara lagom. Smaka dig fram, de ska vara helt mjuka.

Gunilla sa...

Ha, här märks det allt vilket landskap du kommer från! ;-)

Jag skulle göra hummous till ett kalas för några dagar sedan, eller rättare sagt ett baljväxtdipp som de på – din listkompis! Marcus Samuelssons New York-restaurang – Riingo kallar edamame och som jag har receptet till.
Hade kikärter på burk och torkade bondbönor i påse. Men hur det nu var blev det en kikärtshummous , och bönorna blev kvarglömda i blöt i en kastrull i kylskåpet i några dagar.
Ikväll tog jag tag i saken och mixade dem med olivolja, vitlök, salt och lite kryddor. Riktigt så bra som din varma fava tror jag tyvärr inte det blev – de var inte tillräckligt kokta, tror jag, och dessutom har jag en usel stavmixer – men jag ska hacka rödlök till och äta med ett färskt surdegsbröd till frukost imorgon, har jag tänkt.

Det var en lång utläggning, men egentligen har jag en fråga – ska man liksom ha med de på mina bönor tjocka skalen? Jag tog bort dem som lossnade någorlunda av sig själva, men lät dem i övrigt vara kvar. Verkar inte som att någon annan favist här varit villrådig vad beträffar halvhårda (och svårmixade!) höljen.

Anonym sa...

I should digg your article therefore other people can see it, really helpful, I had a hard time finding the results searching on the web, thanks.

- Thomas

Anonym sa...

Så gott med bonbönor men nu är det slut med de:( Kom hem idag från sjukhuset då pojken blev inlagd igår pga akut hemolytisk anemi orsakad av intagande av bondbönor. Symtom: ikterisk, gula ögonvitor, mörk urin, yrsel och trött. HB 73g/l. Fick blodtransfusion. Han saknar enzym G6PD i röda blodkroppar som omsätter glucos i röda blodkroppar. Vid intag av bondbönor eller vissa läkemedel går röda blodkroppar sönder och utvecklar favism som kan vara livshotande. Så var försiktiga ni där ute:)