torsdag, januari 25, 2007

Gästbloggare: Jens Toshach

Jens har hängt ett tag i kommentarna på Kärlek, mat och folköl, och frestat oss alla med sina chipotle-haranger. Tyvärr hinner han inte skaffa egen blogg (tro mig, jag har tjatat), men som tur är för oss matfanatiker har han varit älskvärd nog att anta utmaningen om att gästblogga med sin rökiga, lättlagade och mycket läckra chili:

Det här receptet har jag delvis stulit från Pelle "Kock-Pelle" Johansson som lagade det tillsammans med Tobbe Trollkarl. Det var en sen repris av "Lättlagat" (är det inte fantastiskt att även folk med bara bondkanalerna kan se matprogram kl 04 på natten!) som handlade om chili i allmänhet och chipotle i synnerhet. Jag tyckte chipotle verkade så häftigt, chili med röksmak! Nu hittade jag ingen riktig chipotle utan fick nöja mig med chipotle-pasta som du kan hitta i tex-mexhyllan. Det blir lite som sjömansbiff och det fina är löken som reder grytan självt. Jag hade öl (helst porter el. liknande) i till skillnad från Pelles recept och även lite svarta bönor. Skulle varit mer för i den mängd jag hade var dom tämligen meningslösa.

Jens chili

ca 1 kg högrev (jag hade 750 gr vilket var i underkant)
3-4 gula lökar
1 ingefära
2 chipotle eller 3-4 tsk chipotlepasta
1 mörk öl
Vatten
(Små svarta bönor)
Salt

Putsa köttet och tärna. Skiva löken. Stek i stor gryta. Skala och hacka ingefäran. Hacka chipotle. Häll i grytan. Häll på öl och vatten så att det täcker. Häll ev. i svarta bönor (enligt mig lite onödigt, hellre mera kött). Koka i minst en timme. Smaka av med salt. Servera med rostat bröd,
gräddfil och riven ost. Drick en god öl typ Corona Extra.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Strålande Jens! Tack för att du återupprättat chipotlen.

Anonym sa...

Tack!