onsdag, januari 10, 2007

Äckligt småplock

Det finns så mycket äcklig mat att laga.Vad sägs till exempel om spam-gratängen med cornflakes och pommes borta hos Henrik på MUMS? Det verkar så vidrigt att jag nästan måste prova det. Fast ändå inte.

Något jag definitivt inte tänker prova är stekta råttor. Även om jag är stolt över mitt matmod är det någonting med tanken som får det att vända sig i magen på mig.

För den som vill fördjupa sig mer i udda mat kan jag rekommendera en av mina favoritböcker, Weird Cuisine av Michael Freeman och Anthony Bourdain.

Och om man vill testa sina nyvunna kunskaper om udda mat kan man göra det här testet. Jag hade 81% rätt, vilket jag är nöjd med.

Vill man bara vara lite lagom småroligt äcklig så kan man med fördel svänga ihop lite bajskakor. Det ska jag prova!

4 kommentarer:

Jessica sa...

Du, har du lite för mycket tid till övers typ ;) ;).

Lagers tabberas sa...

För snart 21 år sedan låg min 4 månaders flicka på golvet i köket och jag var hemmapappa för mamman jobbade natt på Expressen. Så jag satte mig före att baka ostkex. Och jag kavlade och kavlae och kavlade och fyllde plåt efterplåt och bäbisen var så lugn och söt, men började pipa efter ett tag.
Alltså dags för bytning och på den tiden var jag så ovan vid både konsistens och doft att jag tog mitt finaste rakvatten och fuktade mustaschen varefter jag kunde snurra ihop ändarna och stoppa upp dem i näsborrarna, ja, ja jag vet dt är förbannat löjligt och jag blev bättre efter några flera ungar - idag är det inget problem, men då var det det!
Så tvättade jag både bäbisen och mig själv ren efter utfört verk och hon var rosig och god och glad igen och låg på mage och tittade upp mot sin ostkexbakande fader som kavlade och kavlade och kavlade. Men den där skitdoften ville inte ge sig så jag vände på ungen och det var okey och jag tittade på mig själv och det var OK. Och jag fortsatte några plåtar till för att sedan bara kunna konstatera att hela underarmarna var nersmetande och att jag för varje kaveldrag kavlat in det onämnbara i kexen. Och inte gick det att räkna ut vilka kex som blivit bajskakor heller för från plåten åkte de i en hög på gallret för att kallna och alla kexen före blandades med dem efter.
Snacka om bajskakor.

Anonym sa...

Spam-gratäng äter jag varje morgon när jag öppnar min e-post. Det är bara tröttsamt. Tabberas: Jag blir verkligen nyfiken på hur du klarade att smeta in armarna i bajs utan att märka något - var du lite på lyran, eller?

Lagers tabberas sa...

Stellan - are You a friend of Bill & Bob?