fredag, januari 12, 2007

Ett konstgjort problem

Det är lite som att spela TP mot sladdsyrran, att basha Karin Ahlborg. Ingen vidare match, alltså. Hade jag varit en vänligare själ hade jag låtit bli båda aktiviterna, men jag är, trots min söta uppsyn, rätt igenom ond. So, here we go...

Karin Ahlborg är som vanligt helt vild över någon kemisk substans - den här gången är det sukralos - och som vanligt när hon blåser i sin mistlur trasslar hon in sig i begreppen. Jag säger ingenting om sukralos, jag dricker cola light i mängder och inbildar mig inte på något sätt att jag gör min kropp en tjänst, men jag vill helt enkelt inte bli tjock. Det är säkert skadligt, även om det inte finns några klara bevis på det än. Och att ett ämnes kemiska struktur liknar DDT betyder faktiskt inte att det behöver bära på samma egenskaper.

Vad som retar mig än mer är att Karin Ahlborg ställer konstgjorda sötningsmedel mot naturliga sådana (i det här fallet stevia), på ett sätt som ska få oss att tro att allt som är naturligt är bra, medan konstgjorda ämnen är sådant som blandas ihop i labratorier av galna professorer med världsdominans på agendan. Kan ingen på Aftonbladets mat-redaktion ta sig tid att förklara för Karin Ahlborg att bara för att någonting växer ur jord så betyder det inte nödvändigtvis att det är nyttigt? Eller vad sägs om till exempel digitalis, belladonna, stormhatt eller gullregn? Alla är de fullt naturliga, men ändå inte så nyttiga att sätta i sig.

Det här med människors uppfattning om konstgjort kontra naturligt är något av ett problem. Det är inte säkert att naturligt alltid är bäst, eller ens nyttigast. Jag läste någonstans (eventuellt i Diane Ackermans "A natural history of the senses") att till exempel articifiell banansmak dels är mycket mindre resurskrävande (tänk dig själv hur mycket banan det behövs för att få ut lite koncentrerade bananestrar), dels nyttigare, eftersom det vid framställningen av det naturliga banansmaksextraktet krävdes en hisklig massa onyttiga kemikalier och dessutom fanns det ofta rester av bekämpningsmedel kvar i den färdiga, ack så naturliga produkten. Det konstgjort framställda extraktet var dock helt rent. Se där, så man kan bedra sig!

Nu verkar i och för sig stevia vara ett tämligen bra sockersubstitut utan kända biverkningar, men detsamma gäller faktiskt för sukralos. Hade det funnits väl sammanställda bevis för sukralosets farlighet hade du inte hittat ämnet i din läsk, utan i en dödskallemärkt dunk. Och hittills har ingen jag känner trillat ihop och dött av light-läsk, däremot trillar folk ihop och dör av överviktsrelaterade sjukdomar varje dag. Vilket fenomen bör vi lägga vår energi på?

10 kommentarer:

Lisa sa...

Det är ju det där lilla, lilla problemet att stevia är äckligt.

MrArboc sa...

Även om Karin ofta slår logiska kullerbyttor tror jag inte hon är heeeelt ute och cyklar:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/sukralos/sotningsmedletsukralos.pdf

(Hoppas länken fungerar)

Själv undviker jag sukralos och aspartam av den enkla anledningen att det inte smakar bra.

Anonym sa...

Det är möjligt att Sucuralos är ofarligt, liksom många andra konstgjorda produkter. Men det finns ju någon anledning att det finns varning för laxerande effekt på de flesta produkter som innehåller sötningsmedel.
Så, om jag ska välja på att slippa gå upp i vikt eller att ha konstanta diaréer vet jag vad jag väljer.

K sa...

Va! Lisa: Varför är stevia äckligt? Jag odlade en planta stevia i somras och jag har torkat en del blad. Jag tycker att det smakar jättegott. Som stensöta, men mindre lakrits. För mig är problemet att integrera stevian med teet. Smular jag den, så ligger den där som ett pulver på ytan. Hur ska jag göra för att få sötman att integreras i teet i stället för att bara ligga där på ytan?

Oskar sa...

-> Anonymous: "Det finns ju någon anledning att det finns varning för laxerande effekt på de flesta produkter som innehåller sötningsmedel" skriver du. Helt rätt. Och den är att sockerarter och sockeralkoholer, t.ex. Xylitol, Laktulos, drar vatten till sig, in i tarmen alltså. Så kronisk diarré tror jag nog inte att du drabbas av.

Gitto sa...

Lisa: Själv har jag inte smakat stevia, så jag kan inte uttala mig om smaken. Men äckliga sötningsmedel finns det gott om, så jag är tacksam för sukraloset som faktiskt smakar helt okej.

mrarboc: nej, Karin är inte helt ute och cyklar, då skulle hon troligen inte få ha sitt jobb kvar. Jag har heller inte påstått att sukralos skulle vara nyttigt, däremot retar jag mig på att Karin Ahlborg drar parallellen naturligt=nyttigt, vilket helt enkelt inte är sant. Men folk brukar tro det, vilket är skälet till att naturmedel (ibland med blytillsatser, gifter eller kraftfulla fytoöstrogener) köps av folk som inte ens vågar stoppa i sig en treo (vars verksamma ämne ironiskt nog härstammar från pilbarkens salicin).

Och länken du skickade mig är samma som Karin Ahlborg stöder sig på. Jag vill se mer bevis, och inte bara antaganden. Livsmedelsverket säger att det inte finns några som helst bevis på att sukralos skulle vara farligt, och jag tycker nog att man får tro på dem tills motsatsen bevisats.

Anonymous: Precis som Oskar säger är det inte ett kroniskt tillstånd, och inte ett dugg farligt, om än lite irriterande. Dessutom får man sätta i sig ganska stora mängder för att få diarre, så du kan nog vara lugn...

K: Kan du inte göra avkok på det och koka ihop det kraftigt? Då borde du ju kunna späda teet med stevia-vätskan?

Hanna sa...

Under min värsta cocalightberoendeperiod drack jag lätt 3 liter om dagen. Jag lever än. Och jag har för mig att det i våras kom någon revolutionerande liten artikel om att de trots ihärdiga försök inte lyckats påvisa att man fick cancer (eller på annat sätt avled) av artificiella sötningsmedel.

KrakelSpektakel sa...

Det som inte tar kål på en, gör en starkare.

Hanna sa...

Eller hur???!!! Mmm, nu blev jag jättesugen på Cola Light. Måste gå till Konsum.

Gitto sa...

ondskan: Jag kan lätt sätta i mig en liter cola light om dagen, och jag har inte tagit någon större skada jag heller. Och får jag cancer kan jag nog sluta mig till att det var alla cigaretter och all alkohol som gjorde susen. Gå och köp cola light med dig nu, det är gott.

krakel: Och det som inte härdar är bara tråkigt. :)