lördag, januari 20, 2007

Baklördag: skrädkakor på mitt vis

När det är kallt och rått ute är skrädkakor* med ost och soppa någonting av det snällaste man kan göra åt sig själv. Men vanliga skrädkakor är inte så mycket att blogga om, så jag bestämde mig för att piffa till dem lite med skållade gryn och spännande kryddning.

Planen var egentligen inte så djärv, men när jag upptäckte att min pomerans var slut rotade jag djupare i köksdjupen och hittade till min lyckliga förvåning en påse torkat-yuzu-skal. Yuzu är en asiatisk citrusfrukt som ser ut som en väldigt liten grapefrukt och hur den har hamnat i mitt skafferi är jag inte längre säker på. Hur som helst har den en trevlig och ganska stark citruston som visade sig passa mycket bra i brödbaket.


Annorlunda skrädkakor
4 stycken

3 dl vatten
3 dl Axa grynblandning (vete, havre, råg och korn)
3 dl lättmjölk
50 g smör eller margarin
50 g jäst
2 tsk salt
1/2 dl sirap
1 tsk hel anis
1 tsk yuzu-skal (eller pomerans)
5 dl fint rågmjöl
5-7 dl vetemjöl

Mät upp grynblandningen i en bunke. Koka upp vattnet och slå det över grynen. Rör om och låt stå tills det svalnat.

Rosta anisen lätt i stekpanna och rosta därefter yuzuskalen en pyttestund. Mortla samman.

Smält smöret i en kastrull. Häll på mjölken och värm till 37 grader. Rör ihop lite av mjölken med jästen och tillsätt både jästblandning och resten av mjölken till grynblandningen. Tillsätt salt, sirap och den stötta anisen och yuzun och blanda väl. Tillsätt rågmjölet och 5 dl av vetemjölet och arbeta ihop. Arbeta in mer mjöl om så behövs. Knåda till en smidig deg. Den ska inte vara direkt kladdig, men är den för mjölstinn blir slutresultatet tråkigt och torrt, som alltid när det är rågmjöl med i leken. Låt jäsa 40 minuter under bakduk.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 4 delar. Rulla varje del till en boll och kavla ut till en rund kaka, lite mer än en cm tjock. Ta ut ett hål i mitten med ett drinkmått eller liknande. Nagga ordentligt med gaffel, låt jäsa på bakplåt i 30 minuter och grädda sedan i 200 graders ugnsvärme. Låt svalna under bakduk.


Mums! Den pikanta yuzun gav en riktigt härlig citruston som samsas bra med den lilla lakritssötman från anisen. Perfekt till en god ost! Med skållade gryn blir bröden visserligen lite plattare än i vanliga fall, men å andra sidan blir de så saftiga att smör är helt överflödigt.

Och snart ska soppan tillagas, bara jag kommer på vad i hela friden jag ska göra den på. Eller så värmer jag lite gulasch från förra helgen.

*Att skräda någonting är ett gammalt ord för att sikta det, och här syftas då på mjölet. Att skräda sina ord innebär följdaktligen att man siktar dem, det vill säga att man rensar bort de värsta elakheterna. Slut på dagens språkspalt!

Inga kommentarer: