lördag, januari 27, 2007

Mardrömmar och drömmar

Jag drömmer mardrömmar så gott som varje natt. Inte sällan handlar de om att Magnus gör slut, är otrogen eller bara elak. Han har hört mig skrika förtvivlat många nätter nu, och inte sällan är jag rejält förbannad på honom när jag väl vaknar. Alla från Emma Gray Munthe till Isobel Hadley-Kamptz har sått split mellan mig och Magnus i mina vansinniga drömmar. Föga förvånande är mina drömmar fast förankrade i dagens händelser (förutom det där att Magnus är dum dock, det är nog mer ett utslag av mina egna rädslor). Alltså spådde jag igår innan sängdags att jag skulle drömma om att Magnus hånglade med Alice Brax på Årets Kock-festen. Och minsann, mardrömmen var inte långt ifrån... Detaljerna lämnar jag därhän, eftersom drömmen så här i retrospektiv ter sig ganska obegriplig. Men Alice Brax stal givetvis Magnus, vad annars?


Från den hemska drömmen till en mycket behagligare sort: en trevlig variant på vanliga drömmar får man om man tillsätter lite rivet apelsinskal i smeten. Magnus mumsade glatt i sig 4 stycken av dessa, 3 biscotti och 1 mandelkaka. Till frukost. Att mannen ser ut som en flaggstång har uppenbarligen mer att göra med gener än med matvanor.

Jag använde mig av receptet från en gammal utgåva av Sju sorters kakor (ICA Bokförlag), men med en tillsats av apelsinskal och en halvering av mängden vaniljsocker.
Apelsindrömmar
5o st

100 gram smör eller margarin
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
det rivna skalet av en apelsin
1 dl neutral olja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl


Sätt ugnen på 150 grader. Rör smör, socker, vaniljsocker och apelsinskal pösigt. Tillsätt oljan, lite i taget. Blanda hjorthornssaltet med mjölet och rör ned i smörblandningen.

Rulla små bollar av smeten och lägg på bakplåtspapperstäckt plåt. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

7 kommentarer:

Jessica sa...

Du ska nog inte nämna vad du drömmer för han killen på kursen som vill att alla ska tänka positivt *gapskrattar*.

Gitto sa...

Haha, nej det ska jag nog inte. För det kan ju knappast vara positivt tänkande att förvänta sig att drömma mardrömmar till den milda grad att man börjar tippa vad de kommer handla om. Fast jag tycker mina mardrömmar är rätt roliga när väl paniken har lagt sig. :)

Lisa sa...

Heregud! Alice? När jag är där! Nu blir jag kränkt.

Gitto sa...

lisa: Haha, men du är så kort, du skulle aldrig nå upp att stjäla Magnus!

Fast du figurerar ofta i mina mardrömmar - fast då handlar det mest om att jag ska bjuda dig på någon avancerad middag och gör kardinalfel på kardinalfel och blir utskälld av dig. :)

Anonym sa...

Den där "göra bort sig fatalt inför någon vars respekt man mer eller mindre desperat vill ha" är en klassiker för mig med. Och alltid lika irriterande när man väl vaknar upp - jag menar, varför måste mitt undermedvetande envisas med att tala om saker som jag redan vet?

Då föredrar jag de helmysko drömmarna som verkligen är en utmaning att tolka - som Margit och motorsågen, eller varför inte den där jag (gladeligen)skulle avrätta Harry Potter i elektriska stolen... =D

En massiv, spontant uppkommen "dröm-klassificerings-lista" (dream taxonomy)har lyckats roa mig under de senaste dagarna på John Crowley's blogg (författaren till bl.a. "Little, Big"; www.crowlycrow.livejournal.com.)Det är fascinerande att läsa vad andra människor drömmer om, och vilka gemensamma nämnare som finns. Din dröm om Magnus kan kanske klassificeras under "loved/familiar people who are somehow now enemies"...

=)

kajsamaria sa...

sånna drömmar hade jag också för ett tag sedan om min sambo... vet inte varför mitt undermedvetna ville störa min nattsömn med elaka o otäcka drömmar men de försvann efter ett tag. kanske hade jag en fäktingsdröm då jag duelerar över mitt undermedvetna och vann... kommer inte ihåg den drömmen men man minns ju inte allt man drömmer!

Alice sa...

Vad kan jag säga. Jag är lång! Fast nästa gång vill jag hellre bli bjuden på mat i drömmen. Deal?