lördag, januari 27, 2007

Summan av den svarta kardemumman


Jag hittade kinesisk svart kardemumma i en av Kalmars asiatiska butiker för några månader sedan. Den har levt ett oförtjänt anonymt liv i mitt skafferi med enstaka gästspel i några linssoppor. Men idag hittade jag till min förtjusning påsen. Det, i kombination med min ohyggliga matlagningslathet när Magnus är borta (idag filmar har Torsås-revyn. Två gånger, den stackaren!) och en smygande hunger fick mig att svänga ihop en kryddig tomatsoppa till lunch.

Svart kardemumma ska inte förväxlas med den för oss vanligare, gröna kardemumman. Svart kardemumma torkas traditionellt över eld, och skulle klanta dig och slänga ned fel sorts kardemumma i bullbaket skulle det lukta grillfest i hela köket. Men i en soppa som den här kommer rökigheten helt till sin rätt. Får du inte tag på svart kardemumma kan du ersätta den med vanlig kardemumma, men smaken blir inte den samma (men säkert god ändå!).

Kryddig tomatsoppa
2 personer eller 1 hungrig Gitto

1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
1 kanelstång
2 kapslar svart kardemumma
1 msk neutral olja
1 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
1 mycket liten torkad thaichili
1 burk krossade tomater
3 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
salt och peppar
(ev en nypa socker om tomaterna är för sura)

Hacka lök och vitlök. Fräs löken, kardemummakapslarna (de ska vara hela) och kanelstången några minuter i oljan. Tillsätt koriander, spiskummin och smula ned chilin. Låt fräsa ytterligare någon minut. Slå sedan över vatten och tomatkross och tillsätt grönsaksbuljongen. Koka på svag värme under lock i 30 minuter.

Mixa soppan ganska slät med stavmixer eller i matberedare. Smaka av med salt och peppar. Är soppan för sur, byt märke på tomatkonserverna till nästa gång och justera med lite, lite socker. Servera med en klick yoghurt och bröd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt sanslöst god soppa! Tack för receptet!

Janne Tegnér, Uppsala