lördag, januari 27, 2007

Till mamma:

Ja, vad ska man engligen göra med ett kilo palsternacka om man vill att de otacksamma barnen ska äta upp det? Gratäng gick visst inte hem. Men palsternackspuré då?

Ta hälften mjölig potatis och hälften palsternacka. Skala, skär i bitar. Koka mjukt. Mosa med potatisstöt. Späd med lite mjölk eller grädde (det är lika bra att göda dem, framför allt nu när Claudia är hemma. Går hon upp lite i vikt behöver hon köpa nya kläder som jag också kommer i!).
Salta och peppra.

Eller gör, som jag förslog på telefon, sötsyrlig palsternacka i ugn. Skala och skär palsternackan i strimlor. Rör ihop några matskedar honung, lite citronsaft (jag vet att jag sade vinäger, men det var bara för att jag var yrvaken), citronrasp och kanske lite stött fänkål. Salt, peppar, olivolja. In i ugn tills de är fina, rör då och då så att det inte bränner fast.

Eller fritera palsternackan i stavar. Låtsas att det är vanliga pommes frites och se om de märker skillnaden (det är långt ifrån säkert, de kan ju inte ens skilja på svart vinbärssylt och lingonsylt).

5 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Gör fågelbon av riven palsternacka - blir som möra snacks, men är goda till både fick och kött. Ha en olja som är så het att småbubblor stiger i snabb takt upp genom oljan från spetsen på en nedstucken ätpinne. Riv palsternackorna på fina rivsidan och dutta ner i den heta oljan som sammahållna ruskor, Se till att de håller samman, för ihop med en liten hålslev. Fritera gyllene och lyft upp på papper för att rinna av, salta och ät.

Gitto sa...

lager: Låter jättegott! Varför tänkte inte jag på det? :)

Anonym sa...

Fågelbona verkar intressanta, det ska jag göra nästa gång, eftersom de antagligen även går hem hos Margits ohängda bröder.
Nu gjorde jag iaf en gratäng - skivad palsternacka - 15 min i het ugn täckt med folie, sedan hällde jag på grädde och creme fraiche (för att få lite syrlighet). ¤5 min i ugnen igen. Enda kryddor var salt och peppar och massor med persilja. Blev väldigt gott, lite sött, men det tog inte överhanden. Passade utmärkt till biffen.
Gjorde förövrigt Tinas poattiosgratäng igår. Den blev god som vanligt. Förstår fortfarande inte hur du Margit kunde få ihop en saggig grå röra!
Mamma är bast!

Anonym sa...

haha, ja, mamma är bast!

Gitto sa...

Ja, mamma är bäst. Så klart!