tisdag, oktober 03, 2006

Ginseng Candy

Nyss hemkommen från en runda på stan. Dagens köp blev en påse torkad shiitake på stans bästa asiatiska livs "Malivan New Asia Market". Där har de dessutom sjukt äckelgoda ginsengkarameller. När man stoppar in dem i munnen reser sig håret på hela kroppen och en snuskig smak av gammalt gräs sprider sig i gommen. Det är bittert, sött och hö-smakande på samma gång. "Huuuuuuh", var min första, desperata reaktion. Men fortsätter man suga på sin karamell utvecklas smaker av mynta, honung och en aromatiskt besk ton av ginseng som kan få vem som helst att smälta. Jag brukar bjuda vänner på det med uppmaningen "Spotta inte ut - vänta!" och hittills har alla om inte älskat det, så i alla fall blivit glatt överraskade efter den första minutens olyckliga spasmryckningar. De är inslagna i ett guldigt papper och heter helt prosaiskt "Ginseng Candy". Go for it!

Jag var dessutom på Konsum på Kvarnholmen och köpte kaffe. Men eftersom de inte hade Arvid Nordqvists rättvisemärkta var det bra nära att jag tog min business elsewhere. Jag är nämligen av den övertygelsen att man måste göra det lilla man kan för att göra världen bättre, även om jag inte själv alltid lever som jag lär (när jag blir riktigt arg är jag definitivt ingen väldsförbättrare...). Och varje gång man köper ett paket rättvisemärkt kaffe så gör man faktiskt en dubbel gärning. Inte bara väljer man ett bra kaffe, utan man väljer faktiskt bort ett dåligt kaffe samtidigt. Tänk på det! Och för futtiga femman extra kan man faktiskt njuta lite mer av sin kopp kaffe när man vet att odlare och plockare har fått skäligt betalt och att inget barnarbete använts. Det ger en mersmak som få andra saker. Fast just den här gången vann latheten: jag plockade på mig ett paket ekologiskt i stället och intalade mig själv att jag i alla fall gjorde någon slags god gärning. MEN, jag påtalade för damen i kassan att de minnsann borde ta in det rättvisemärkta kaffet nu när de hade plats för alla andra sorter Arvid Nordqvist-kaffesorterna. Det var i och för sig som att tala till en ovanligt grinig vägg, men jag gjorde i alla fall vad jag kunde.

Slutligen köpte jag två liter yoghurt och ett par Carlsberg Hof. Något ska man väl få unna sig när man precis haft ett in/out-seminar där man blev grillad av den eminente men hårde läraren Satish Patel.

Inga kommentarer: