tisdag, oktober 10, 2006

glad överraskning

Jag hade ingen som helst idé om vad jag skulle laga för mat idag. Således plockade jag fram ett paket Scans Red Hot Chorizo och 3 dl tomatsås (se första blogginlägget för recept) i hopp om att det skulle rädda kvällen. Sedan dök Magnus upp med en flaska whisky för att fira oss i allmänhet (och mitt numera säkerställda VG i kursen Langugage, power and Society), och då helt plötsligt förvandlades en tämligen medioker middag till en riktigt trevlig tillställning. Trots att jag använde pasta, vilket jag verkligen inte gillar (ja, jag vet, det är banne mig fel på mig!). Jag nyttjade även denna gång ett par av de krispsköra äpplen jag fått med mig från familjens hemvist på norra öland:

Chorizo- och äppelfräs

3-4 personer

1 paket Scans Red hot chorizo
1 stor röd lök
1 msk margarin
1 msk olivolja
3 syrliga äpplen
3 dl tomatsås
2 dl vatten
3 dl kokta stora vita bönor
1/2 paket provencalska örter (findus frysta)

Koka lite fullkornspasta. Skiva korven på sniskan. Klyfta löken. Riv äpplena grovt. Fräs korv och lök på medelstark värme i några minuter med olivolja och margarin. Släng i äpplena och fräs ytterligare någon minut. I med tomatsås, bönor och vatten och låt koka ytterligare fem minuter. Vid det här läget bör din pasta vara färdig, och då är det bara att skaka över den frysta kryddan och servera. Gärna en klick mezeyoghurt till.

1 kommentar:

Damon Rasti sa...

Men Scan och alla andra märken kan faktiskt inte göra Chorizo, utan den måste man köpa i närmaste spanska eller latinamerikanska deli. Enorm skillnad!