söndag, oktober 01, 2006

Bloggvirke!

Igår var en riktigt bra kväll.
Idag var en riktigt pissig dag.

Som alltid får man sota för sitt alkoholintag dagen efter, och det blir banne mig inte lättare av en förkylningshosta vars produkt som påminner om vaniljsås. Mmm, trevligt att skriva i en matlagningsblogg, inte sant?

Först och främst, ett drinkrecept. Historien bakom det här receptet är något udda: igår stod jag och hängrökte ut ur min franska balkong när jag fick se en PÅSE, gömd bakom rabattens buskar, men inte för mig, som huserar på motsatt sida från blommorna sett. "Jag ska bara... sa jag till min oförstående pojkvän, varpå jag rusade ut och vittjade påsen på dess innehåll. ICA:s fuskfanta lämnade jag, men ett halvt helrör ARCTIC VODKA 37,5 % plockade jag med mig. Givetvis¨. (ja, nu kan vi ju börja tala moral, men jag anser att finders are keepers!) Jag har nu druckit vodka med cola light, vodka med varm choklad och fann mig själv med en sexa slattvodka kvar i flaskan, dock inget groggvirke. Vad göra? Hitta på en drink, för fan!

Så här blev den (ursäkta eventuella alkoholpåverkade sliringar på tangenterna):

Blogggrogg
för 1 fyllo

6 cl skräpvodka
2 dl vatten
1/2 dl socker
2 cm färsk ingefära
2 tsk persian earl gray (eller byt ut mot vad du nu har för te hemma)

Skala och skiva ingefäran, koka upp med vatten och socker. I med teet och låt dra några minuter. Häll upp vodkan i ett glas och sila ned blandningen genom en tesil - eller som jag som saknar slika finesser: genom en kökshanduk! Kanske fick drinken extra smak av tvättmedlet? - Gott blir det i alla fall! Faktiskt.

Igår lagade jag mycket god mat. Köttfärsbiffar med mycket vitlök och en aning spiskummin i, tillsammans med hummous, paprikasås och taboulleh. Jag nöjer mig med att publicera paprikasåsreceptet idag, resten kommer nog så småningom.

Ugnsbakad paprika- och yoghurtsås

I röd paprika
1/2 röd chilifrukt (av typen spansk peppar)
1 dl turkisk yoghurt
1 msk paprikapulver (gärna av den starkare sorten)
1 tsk socker
ett uns salt

Halvera paprikan och ta ur kärnor och stjälkar. Rosta paprikan i 250 graders ugnsvärme tills skalet svartnat rätt rejält (20 minuter kanske?). Lägg den brännskadade paprikan i en plastpåse och ge dig till tåls tills den svalnat lite. Skala den sen. Hacka den. Hacka chilifrukten. Släng i alla ingredienser i en matberedare eller mixer och kör tills du fått en ljuvlig laxrosa sås.

Idag har jag jobbat (som servitris). Vi hade en beställning på över 100 personer. 100 personer på en dag, det är mer än vad jag egentligen klarar av att tala med. Fy fan: "Hej! Ni betalar här nu, tar med er kniv, gaffel och servett, väljer dryck och så ska ni få en stämpel... Och sen finns grillbuffén till vänster där ute, och det är bara att plocka på sig allt ni vill ha!". Fick jag själv välja skulle jag inte tala med mer än fem människor om dagen kanske.

Ett axplock repliker från kvällen:
"Är lättölen alkoholfri?"
"Får man ta flera gånger på buffén?"
"Har ni någon gul läsk?" (mannen håller i en jaffa)
"Oj, den var inte stor!" (om en 40 cl stor stark för 35 kr)

Inga kommentarer: