torsdag, september 28, 2006

kardemumma: mumma för själen

Ha! Nu är det fixat, middag i kväll. Det blir nog faktiskt tumbét (blev så sugen efter att jag skrev ned receptet!) och äppelkardemummakakan jag gjorde igår. Det blir en ovanligt saftig och god kaka. Och nej, det ska inte vara något bakpulver i. Tack vare ägg-sockervispningen blir kakan pösig ändå:

Äppelkardemummakaka

4-5 äpplen
2 msk flytande honung
2 msk solroskärnor
2 msk kardemummakärnor

3 ägg
2 dl socker
100 g smör
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och kärna ur äpplena och dela dem i klyftor. Smörj och bröa en vanlig kakform, gärna med löstagbar botten. Mal kardemumman. Lägg äppelklyftor, 1 msk av kardemumman och solrosfröna i formen. Ringla över honung och skaka om.

Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg, kardemumma och socker pösigt, gärna i matberedare eller med elvisp, för det tar ett bra tag för hand. Det ska bli som en tjock kräm. Blanda i smöret och sikta sedan ned vetemjölet tillsammans med vaniljsockret i smeten. Häll över äppelklyftorna och grädda i ca 45 minuter i nedre delen av ugnen.

Servera ljummen med lite vaniljglass eller en klick vaniljvisp, eller gör som jag: blanda 2 dl turkisk yoghurt med 2 tsk vaniljsocker och 1/2 msk socker. Syrligt och gott till!

Nu steker jag paprikan till min tumbét och dricker ett rejält glas kanadensisk skräpwhisky. Det blir inte bättre än så.

Uppdatering 4 oktober 2006:


Jag såg att jag pinsamt nog hade skrivit bakpulver i stället för vaniljsocker, verkligen upplagt för förvirring när jag samtidigt påpekar att bakpulver inte behövs. Men nu är det ordnat!

Inga kommentarer: