torsdag, oktober 12, 2006

Ha!

Jag fick som jag ville: Orhan Pamuk fick Nobelpriset i litteratur! Det är en mycket nöjd Gitto som nu unnar sig en cigarett ut genom den franska balkongen.

Uppdatering!
Symptomatiskt att dn.se har läsarfrågan "Var det rätt att ge Nobelpriset till Orhan Pamuk" (60% svarar ja), medan aftonbladet.se har frågan "Har du läst något av Orhan Pamuk?" (bara 8% svarar ja). Expressen.se går lite längre: "Vet du vem pristagaren är?", men här svarar i allafall 17% ja. Jag läser ju rätt tidning, den saken är klar.

4 kommentarer:

KrakelSpektakel sa...

Ooo.. Nu måste jag rusa till stadens arkitektritade bokförvaring och låna någon bok av honom. Jag som älskar att skriva kan inte låta bli att hoppas på att Horace Engdahl får syn på min matblogg....Ha ha.

Gitto sa...

Låna Den svarta boken , den är jättebra! Senast läste jag Snö, den var också mycket välskriven och intressant.

Jag hoppas också att Horace upptäcker min blogg, vi kanske borde göra gemensam sak? Skicka en matantologi med våra bästa recept till honom? :)

Anonym sa...

Själv är jag i det närmaste illitterat när det kommer till nobelpristagare i litteratur, men jag hade säkert svarat ja på den fråga som dn.se ställde utan att för den skull läst något av honom utan endast för att Orhan Pamuk enligt media varit starkt regimkritisk och jag tror att flera andra svarat ja utifrån samma ställningstagande. Med andra ord uppfattar jag den jämförelse av frågorna som du gör som orättvis. Å andra sidan håller jag med om den slutsats som du drar mellan raderna om att dn har en mer intelligent läsekrets än aftonbladet och expressen, men det är väl inget nytt? ;)

/Stoffe

KrakelSpektakel sa...

Precis, men han skulle nog bli lite förvånad. Jag ska låna den svarta boken på din och Horace(!) rekommendation. Du får höra vad jag tycker när jag läst den. Jag gillade JM cotezees(stavas det så?)Ondskan, fick upp mina ögon för Sydafrika.