måndag, oktober 09, 2006

Höstlängtan

Att hösten är här märks äntligen. Löven börjar rodna, luften är äppelkrispig och äntligen är det dags att börja med strumpor igen. Jag och hösten har en speciell relation. Vi gillar varandra. Hösten låter mig dricka whisky och rödvin utan dåligt samvete, låter mig ta på mig tjocka tröjor och strumpbyxor i stället för att hetssola och banta. Hösten låter mig laga tunga grytor och heta curries i stället för sommarens sladdriga sallader. Hösten bjuder på svamp och älg och lingon. I gengäld förlåter jag hösten dess blaskande regn och den förmenta kylan som letar sig in under den tjockaste kappan och det faktum att allt blir grått, grått, grått. Men det finns bot: rödvin på hösten är flickan i den röda kappan i Schindler's list.

Det jag längtar mest efter nu i höst är kastanjer. Så snart pengarna trillar in i mitt liv igen ska jag köpa mig ett par hekton. Att rosta och servera med citronsmör och ett glas god amontillado. Värmer händer och mage tillika.

Idag vankas lite vin, svampjärpar, rosmarinstekta äppelklyftor och bulgur (potatisen är slut!). Dessutom ett parti TP på det. Livet leker.

1 kommentar:

isabell66 sa...

Hittade hit från tjuvlyssnat. Jag är också en av dem som gillar hösten! Visst är det lite mörkt ute, men det gör inget, det är ju så mysigt med tända ljus hemma!