måndag, oktober 16, 2006

Lingonpaj

Ett recept för alla framsynta människor som fyllt frysen med årets lingonskörd. Själv har jag varit lat i år, och dessutom känner jag inte till bärmarkerna i Kalmar med omnejd. Hade jag tillbringat mer tid på Öland hade min frys dignat med bär nu, men när man bara är hemma över dagen vill man ju få ut mesta möjliga av vistelsen. Förra året, när jag bodde på Mariehem i Umeå, var jag välsignad med en dignande lingonskog
200 meter från min portuppgång. Då plockade jag 20 liter lingon, vilket gav mig gott om utrymme att experimentera. Prova till exempel den busenkla efterrätten vaniljvisp blandat med rårörda lingon mellan lager av krossade digestivekex. Det bjöd jag min Burundiska vän Christelle på, och hon slukade tre portioner på en kvart.

Lingon är ett fascinerande bär. Litet, surt och så späckat med bensoesyra att det praktiskt taget konserverar sig självt. Lingonplantorna är envisa små rackare, de behåller sina blad året om och kan tåla en temperatur på nedåt 40 minusgrader, vilket gör de väl lämpade för de nordnorrländska skogar där de frodas i rikligast mängd. Kuriöst nog utvecklas faktiskt lingonen sämre under fuktiga och heta somrar... Med den överlevnadsinstikten är det inte konstigt att de små röda bären allt som oftast får stå som symbol för den gamla tidens självhushåll, och inte heller är det särskilt underligt att det är ett av få bär som i Sverige har en naturlig (och hävdvunnen) plats hos alltifrån köttbullar med gräddsås till stekt strömming. Med sin kärvt syrliga smak har de kommit att känneteckna den märkliga kontrast mellan sött/surt/salt som vi svenskar är så förtjusta i. Och visst vore hösten tråkigare utan dessa små A-, B- och C-vitaminspäckade små liv? Tvekar du, så fråga vilken utlandssvensk butik som helst om vad de säljer mest av till exilsvenskarna...

Hur som helst, det här receptet är en riktig kaloribomb, så servera hellre vaniljvisp än vispgrädde till. Eller kanske lite matlagningsyoghurt med vaniljsocker i? Vad du än gör, försök inte minska på fett eller sockermängd i själva pajen, det blir inte hälften så gott då. Vad du kan göra är att ersätta 1 dl mjöl med gramhamsmjöl, det ger en härligt nötig ton i pajen. Är du fruktansvärt rädd för onyttigheter så försök ta en mindre bit i stället, eller laga någonting annat. Receptet är en förädling av min vän, och tillika eminent biolog, Josephines recept.

Lingonpaj à la Josephine

Pajdeg:
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
150 g smör
2 äggulor
2 msk vatten

Fyllning:
3 dl rårörd lingonsylt
100 g smör
3 dl havregryn
1 3/4 dl strösocker

Pajdeg:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl och socker i en bunke. Hacka ned smöret och finfördela till en grynig massa. Tillsätt äggulorna och till sist vattnet och arbeta ihop till en smidig deg. Kavla ut degen och klä en form med avtagbar kant. Täck kantdegen med aluminiumfolie och ställ kallt en halvtimme. Förgrädda pajskalet i 10 minuter.

Fyllning:
Sänk ugnstemperaturen till 180 grader. Bred ut de rårörda lingonen i den förgräddade pajbottnen. Smält smöret i en kastrull och rör i havregryn och socker. Låt stå och svälla ett par minuter. Bred massan över lingonfyllningen och grädda i 25-30 minuter.


För er som har skafferiet fullt av lingon men vill äta nyttigare är rårörda lingon lite spännande att blanda med lite turkisk yoghurt, ett stänk kanel och några få droppar apelsinblomvatten. Väl kylt är det underbart gott, gärna med lite rostade pistagenötter för tuggmotståndets och färgens skull!

1 kommentar:

KrakelSpektakel sa...

Jag gjorde en lingonpaj för ett år sedan. Arlarecept med kolafyllning. Den blev bokstavligen knäck. Gott! Det blev som en kufisk blandning av godis och smulpaj. Jag gjorde nog något fel. Den blev oerhört seg, inte lyckat i dagens läge med tanke på min tandställning.