tisdag, oktober 24, 2006

Skafferi på uppehällningen

Igår slet jag nästan mitt hår i förtvivlan. Skafferiet ÄR verkligen på uppehällningen nu, och i kväll går jag hem till min mor för att gödas. Hon ringde idag och försökte tvinga mig och syrran att ta med vår sladdsyster Siri, 10 år, till Äventyrsbadet. Men jag tvingades bita i det sura äpplet och medge att jag knappt kommer i min bikini längre - det samma gäller för övrigt syrran. Vi skaffade oss nämligen båda pojkvänner i somras, och med pojkvänner kommer regelbundna måltider, gott vin, snacks till filmen och annat gott som man helt plötsligt tycker att man kan unna sig. Men det gör ingenting, det mesta sätter sig på brösten ändå. Och förutom bikinin kommer jag fortfarande i mina kläder. Och det är det som räknas!

Hur som helst, det blev mat igår trots allt. Jag hittade ett gäng wraps som jag förutseende nog frusit in sist jag bakade, kikärter och fläskfärs. Dessutom plommon som blivit över sedan Cyberkocken. Fläskfärs ingår egentligen inte i min matlagningskanon, men efter senaste parmiddagen med hjortfärsbiffar och messmörssås blev det en bit över. Jag svängde ihop en, på pappret, rätt så schizofren kombination av fläskfärsbollar, hummous och en rudimentär plommonchutney att lägga i wrapsen. Det blev faktiskt förvånansvärt gott!


Fläskfärsbollar
För 2 personer

200 gram fläskfärs
2 msk ströbröd
1/2 dl vatten
1 ägg
1 morot
2 vitlöksklyftor
1 msk paprikapulver
lite cayennepeppar
1/2 tsk salt

Blanda ströbröd och vatten. Låt svälla 5 minuter. Riv moroten fint. Blanda hop färs, morot, kryddor och pressa ned vitlöken. Knäck ned ägget och rör till en smidig smet. Låt stå en halvtimme i kylen och gotta till sig.

Rulla till stora köttbullar och stek på medelhög värme i lite rapsolja.


Enklast möjliga plommonchutney

3 plommon
1 msk rapsolja
1/2 rödlök
3 msk socker
1 msk äppelcidervinäger
svartpeppar

Skär plommonen i bitar, hacka rödlöken. Fräs på medelhög värme tills plommonen börjar mjukna och vätska sig lite. Tillsätt socker och vinäger och låt koka ihop några minuter. Mal över rikligt med svartpeppar.



Mitt hysteriskt utförliga hommousrecept hittar du här.

2 kommentarer:

Gitto sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Gitto sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.