tisdag, april 10, 2007

Testosteron-cola

Någonting som retar gallfeber på mig är att den äckligt stereotypa idiotcolan Coke Zero är mycket godare än den vanliga light-colan. Ska det verkligen behövas en light-cola riktad till män för att få till en bra, nästintill sötningsmedelsbefriad smak? Och varför? Varför en manscola? Varför den idiotiska reklamen som spelar på alla dummacho-strängar som finns? Varför en flaska som är dekorerad med en bland annat en liten haj, ett par tärningar och en lättklädd kvinna? Är män så dumma att de måste lockas med primaldriftsreklam? Vissa män är det uppenbarligen - och då tänker jag på de som skapat reklamen (jag har på något sätt svårt att tro att det är ett gäng kvinnliga AD:ar som spånat ihop det här över en kopp kaffe).

Och varför kommer det - år 2007 - produkter som glassen Girlie och Coke Zero? Varför dyker ordet tjejkött upp? Sett var och en för sig så är sådana här saker så harmlösa att det knappt är värt att haka upp sig på det, men slår man ihop alla de där små pusharna man får för att konsumera kvinnligt respektive manligt får jag lust att göra revolt och köpa de fetaste, köttigaste och mest manliga produkter jag hittar i ren protest.

Det värsta av allt är att jag är snudd på beroende av cola. Men jag vägrar köpa Coke Zero eftersom jag inte vill uppmuntra itiotin, och jag vill inte heller köpa cola light för att vara duktig flicka och hålla mig inom de tänkta könsgränserna. Återstår bara att låta bli. Samt mejla Coca Cola och bifoga den här bloggtexten.

Uppdatering! Det här är det absolut värsta jag sett i stereotyp marknadsföring. Förhoppningsvis når den inte Sverige.

14 kommentarer:

Jens sa...

Det fungerar på mig i alla fall, ska genast gå ut och köpa en burk. Nä, den är ju astöntig!!!

Xtian sa...

Hrrrmm...var det inte i en blogg nära dej som nån beskrev Miller Lite som en "tjejöl"...

Jag tycker oxå att 1) Zero smakar bra, vet inte varför... och 2) att reklamen är ganska kass.

Hej hej från Redaktionen

Anonym sa...

Roligt att du hittade husisen (=Huvudstadsbladet, Obs, ingen reklam här!!!) och grattis på födelsedagen!

Hamnar medge att en flaska Zero kom med mig hem från butiken en halv timme sen.. Tänkte ta en light, men sen blev jag sugen på att pröva på att leva som en man... Får se om skägget börjar växa.

Jonas Bergroth sa...

Jag vet inte om man ska bry sig alls. Det är liksom så korkat så att jag bara känner en stor trötthet. Om man vill föra ett seriöst resonemang kan man ju säga att den reducerar individen till en stereotyp, vilket är fallet med nära nog all sån här könsreklam. "psst du är ingen individ, du är en grabbkliché som föredrar zero foreplay", liksom. Jag vill inte höra sånt. Ge f-n i mig och mitt kön!

Men med detta sagt vill jag betona att det givetvis inte är pojkar/män som är de stora förlorarna i den här soppan. Det går väl sådär hundra bimbofierande reklamkampanjer riktade mot kvinnor på varje sån här idioti.

Suck.

Oskar sa...

Så praktiskt med den snygga lilla vodkaflaskan. Nu kan varje kvinna ha med sig lite starksprit i handväskan utan att behöva ge avkall på stilen och kvinnligheten. Inger hopp för mänskligheten.

Anna-Eva sa...

Äsch då. Bara bojkotta Coca Cola helt istället och köp Pepsi. Deras Max är ändå godaste lightläsken tycker jag, vid de få tillfällen jag dricker den kemiska sörjan :D

Tina sa...

Cola-reklamen retar gallfeber på mig! Den går verkligen i samma spår som burger king-reklamen som kom tidigare i år.Där det gafflades om att sallad inte var något för män, och riktigta män äter k ö t t! Jag letar till och med efter ironin eftersom jag verkligen inte vill att det ska vara sant... Usch. Trevlig blogg förresten!

Anonym sa...

Bra att du tar upp sånt här - det behöver uppmärksammas. Uppskattar din blogg, så fortsätt bara, gärna enkla praktiska recept, men ändå lite extra.

Gitto sa...

jens: Ja, visst är den?

xtian: Jo, men jag tror jag klargjorde redan då attjag tycker det är ett löjligt begrepp. :)

lilla o: Växer skägget? Isf kan du få gästblogga om det. :)

jonas: Jo, både tjejer och killar är lika stora förlorare i sådant här. Det leder till att stereotyperna förstärks åt båda håll och skapar så mycket missuppfattningar. Jag har så många förutfattade ideer om hur män "är" att det ibland kommer i vägen för hur jag uppfattar folk. Dessvärre.

oskar: Hahaha, det där var den mest skönt ironiska kommentar jag läst på länge. Jag frustade högt framför datorn. Torkar spottdroppar från skärmen. :)

Anna-Eva: Ja, det ska jag banne mig göra. Fast jag gillar inte pepsi, men det får gå. Och kemisk äckelsörja är underbart! :)

tina: Ja, hade det bara funnits någon slags ironi i det hade jag kunna ha överseende med det, men det här är ju på allvar!

maja h: Tack! Jag ska se till att få en lite bättre variation på recepten framöver. :)

Jessica sa...

Den står bredvid cola light i lokal-ica. Men ska alltså tilltala grabbarna mer. Varför killar inte kan dricka cola-light fattar jag inte.

Louise sa...

Men jessika det är klart att den tilltalar killar mer, det är ju hajar på :)

Gitto sa...

Alla vet väl att en haj är den ultimata grabbmagneten. Själv hade jag alltid med mig en haj ut på krogen när jag var singel. :)

Louise sa...

Tack för tipset gitto, det är helt enkelt det som har saknats, hajen under armen!

Andreas sa...

Tja, reklamen funkar ju alldeles lysande. Det finns tillräckligt många som blir tillräckligt upprörda för att det ska talas om den nästan överallt, samtidigt som jag har mycket svårt att tro att den kan bli fälld. (Minns ni förresten Virgin-kampanjen?)

Jennifer Government, någon?