tisdag, april 17, 2007

Picknick i parken

Trots att det var lite blåsigt idag så bestämde vi oss för att fira in våren med en liten picknick - det är viktigt att ta vara på varje chans att dricka rosévin (framför allt nu när jag snöat in på Aussie Flamingo Blush).

Det blev en enkel picknick med (från vänster medurs:) morotstavar, Auvergne-korv samt bosnisk korv, smör, grillade majskolvar, hommous och under korven marinerad ost. Mycket gott, och speciellt majskolvarna uppskattades av min oäkta hälft. Hommousen följde mitt standardrecept, men hottades upp med lite spiskummin och cayennepeppar. Morötterna var gotländska ekologiska och ovanligt söta - perfekt med det sötkrispiga till hummousen lena syrlighet!

Inte för att jag var den enda som var ute efter de gotländska morötterna: ett par galet upphetsade kaniner cirkulerade kring vår picknickfilt. Tyvärr försvann de så fort jag tog fram teleobjektivet, så jag har bara väldigt suddiga bevis på deras närvaro. Hur som helst hade jag gärna fångat dem och stoppat dem i grytan om jag bara orkat jaga dem efter tre glas vin. Men icke, kaninerna får leva vidare! Jag kastade dock lite morot efter dem för att locka dem närmare, men det fungerade tyvärr mest avskräckande. Men när vi gick därifrån såg jag kaninerna snappa åt sig morotsbitarna. Jäkla gnagare!

De här majskolvarna är faktiskt supergoda, trots enkelheten!
Grillade majskolvar
2 personer

2 färska eller djupfrysta majskolvar
1 msk ketchup
1 msk ljus japansk soya
1 msk neutral olja
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm nymalen svartpeppar
några stänk tabasco

Koka majskolvarna mjuka (5-10 minuter, den längre tiden för de frysta). Sätt ugnen på 250 grader. Dela varje majskolv i tre delar och lägg dem i en ugnssäker form. Blanda ihop ketchup, soya och olja. Smaka av med vitlök, svartpeppar och tabasco. Pensla majskolvarna runt om med blandningen och grilla majskolvarna högt upp i ugnen. Vänd dem då och då så att de får färg runt om.


Apropå " Jag mötte Lassie" - ser ni att det är Nettohunden som spökar i majskolven? Det är lite som jungfru Maria på rostbröd, men det är verkligen roligt. Bilden är spegelvänd från orginalet så att ni verkligen ska se hur lik den är. Vill ni köpa majskolven är det dessvärre försent, men om ni väntar ett halvt dygn så kanske den kommer ut mer eller mindre intakt (Magnus största argument mot att äta majs i någon form)....




Den marinerade osten är en historia för sig. Vanligtvis brukar man ju servera osten tillsammans med något gott sötsyrligt tillbehör, men ska man picknicka är det skönt att ha allt i ett. En enkel vinägrett på ostkuber gör det hela mycket enklare. Släng ned allt i en burk, så har du ett underbart snacks!

Marinerad ost

2oo g lagrad hårdost (vi tog Falbygdens extralagrade prästost)
200 g get- eller fårost (vi tog haloumi eftersom det var det som fanns hemma, men vad som helst går bra)
2 msk balsamvinäger
1 msk honung
4 msk olivolja
1/2 tsk salt
1 liten vitlöksklyfta
1 kvist färsk rosmarin
nymald svartpeppar (efter smak)

Skär osten i kuber och lägg dem i en burk. Blanda balsamvinäger, honung, olja och salt i en skål. Hacka vitlöksklyftan fint och blanda ned den. Hacka rosmarinen grovt och blanda ned tillsammans med ordentligt med svartpeppar. Slå dressingen över osten och sätt ett lock på burken. Marinera i alla fall 3 timmar, och vänd burken då och då så att dressingen marinerar alla ostbitar.

3 kommentarer:

Husmodern sa...

Jag är helt galen i majskolvar, och detta recept låter mycket trevligt! Dock gillar jag majskolvar på burk bättre än frysta.

Sannah sa...

Hallå där! Kul att bilderna gav mersmak, det var rätt svårt att vaska fram de riktiga guldkornen ur min pott på 200 eller så bilder...

Har massor av gott till dig! vilken adress ska jag skicka till?

(Du kan ju maila den ifall du inte vill offentligöra din adress på nätet.)

Fröken Lund sa...

Åh. Du får laga mat hos mig any time! :-)