fredag, april 13, 2007

Världens godaste kyckling!


Jag gillar inte kyckling så värst, vilket är skälet till att det hittintills bara funnits två kycklingrecept på den här bloggen. Men jag fann ändå mig själv stående med en färsk kyckling i handen på Maxi häromdagen (skälet stavas s-p-e-c-i-a-l-e-r-b-j-u-d-a-n-d-e!), och ack vad jag har lurat mig själv. Det är inte kycklingen jag ogillat, utan kycklingrecepten! Antingen blir det torrt och smaklöst (grillad kyckling) eller svampigt och smaklöst (kycklingbröstfilé). Men jag bestämde mig för att följa (nåja, nästan följa) ett recept ur Anthony Bourdains franska kök. Vilken lycka! Både Magnus och jag var nära upplösningstillstånd över något så enkelt som en grillad kyckling... Men så var den också förunderligt saftig med det godaste skinn jag ätit. Hemligheten (om man nu kan tala om en sådan när det gäller ett recept ur en välkänd kokbok) heter mycket smör, och att våga låta bli att översteka kycklingen. Precis som Bourdain skriver så behöver "en smula skärt kött vid lårbenet [...] inte nödvändigtvis innebära att du äter råa fjäderfän".

Jag följde som sagt inte receptet helt, vilket gör att jag känner att jag kan kringgå den heliga upphovsrätten och faktiskt publicera receptet.

Grillad kyckling à la Anthony Bourdain och mig
4 personer

Kryddsmör:
100 g rumsvarmt smör
2 msk finhackad persilja
1 msk finhackad basilika
1/2 msk finhackad rosmarin
1/2 msk honung
nymalen vitpeppar, salt

1 stor hel kyckling
1/2 citron
1 lök
1 kvist rosmarin
3 persiljestjälkar
3 skalade vitlöksklyftor
2 msk smör
4 dl vitt vin
flingsalt, nymalen svartpeppar (jag använde mig av madagaskarpepparn från K)
hackad persilja

Gör först kryddsmöret genom att röra ihop alla ingredienser. Smaka av med lite salt och vitpeppar. Ställ åt sidan. (Det blir en del kryddsmör över, men det går bra att frysa inlindat i lite plastfolie.)

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj kycklingen invändigt och låt torka. Putsa bort överflödigt skinn vid halsen. Salta och peppra invändigt. Dela den halva citronen tvärs över. Dela löken i fyra delar. Fyll kycklingen med citron, två lökkvartar, rosmarinen, persiljestjälkarna och vitlöksklyftorna. Bind ihop kycklingen (det är svårt att beskriva i ord hur man gör, här finns en bra video. Det går inte att direktlänka, men klicka på videon "truss poultry").

Gnid in hela kycklingen med ordentligt med flingsalt och svartpeppar. Peta in fingret under bröstskinnet (gå via halsen) och lirka försiktigt upp en stor ficka vid varje bröst (utan att göra hål på skinnet). Peta in ca 1 1/2 msk kryddsmör långt in i varje ficka. Kladda in kycklingen i ca 1 msk smör lite slarvigt. Lägg kycklingen i en ugnsform tillsammans med de två resternade lökkvartarna. Slå i 1 1/2 dl av det vita vinet vid sidan av kycklingen. Ställ in i nedre delen av ugnen och grilla 30 minuter. Ös kycklingen då och då. Höj sedan värmen till 225 grader och grilla ytterligare 25 minuter. Kolla att kycklingen är färdig genom att sticka in en kniv i ljumsken på den. Är köttsaften som rinner ut klar är pippin genomstekt!

Ta sedan upp kycklingen (och löken) och låt den vila en kvart. Under tiden ställer du ugnsformen direkt på en het platta och slår i resten av vinet samtidigt som du rör ordentligt i botten för att lösgöra stekresterna som fastnat i formen. Låt allt koka samman till halva mängden. Vispa i den sista matskeden smör och blanda ned persiljan. Häll upp i såsskål. Skär upp kycklingen.

Vi serverade klyftpotatis och en god sallad till.

Anthony Bordain rekommenderar att man låter kråset ligga med i vinet, men tyvärr saknade min kyckling den lilla goodiebag med ätbara inälvor som brukar följa med. Trist, men gott ändå!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar mumsigt! Det skall prövas! Jag vill inte verka petnoga eller retas, men jag kan inte motstå frestelsen att kommentera lite angående upphovsrätten.

Upphovsrätten tillåter dig inte att göra ett verk/recept tillgängligt för allmänheten utan ursprungsverkets upphovsmans tillstånd enbart pga att du ändrat på verket/receptet - om inte ändringen är så stor att ett helt nytt verk (recept) anses vara skapat.

Du borde alltså antingen ha tillstånd av Bourdain, eller enbart använda hans recept som inspitation, men inte följa det helt.

Gitto sa...

Ja, du har en poäng där och tack för att du påpekar detta!

För att citera PRV: "recept anses i allmänhet inte vara skyddade av upphovsrätt", och sedan kan man ju diskutera vad "i allmänhet" betyder.

Men jag publicerar också ogärna recept av andra, just på grund av detta (och pga att det knappast är roligt eller konstruktivt i en matblogg. Men i det här fallet gjorde jag ett undantag, dels för att det var väldigt gott, dels för att jag har a)både tagit bort och lagt till ingredienser b)ändrat vissa mängdangivelser c) ändrat vissa tillagningsmoment d)Skrivit receptet med helt egna ord. Då tyckte jag att jag att upphovsrätten inte borde gälla.

Men jag är intresserad av vad som egentligen gäller? Är mitt recept för likt? I sådana fall tar jag givetvis bort det.

Anonym sa...

Om receptet är upphovsrättsskyddat, torde ändringarna du gjort inte vara tillräckliga, eftersom du ändå utgått från ett tidigare recept och använt det mer än bara som inspirationskälla.

Men du har rätt att recept normalt inte åtnjuter upphovsrättsligt skydd, så du borde ju vara på det torra! =) Det torde alltså vara så att den delen av receptet där mängder och ingredienser uppräknas inte får upphovsrättsligt skydd. Däremot kan en bra beskrivning av hur maten skall tillredas etc (dvs inte enbart en mekanisk uppräkning) få skydd. (Självklart är ju att t.ex. fotografier i en kokbok åtnjuter skydd.)

Men i fallet i fråga finns nog ingen större risk för intrång, tänkte bara kommentera upphovsrätten när du själv tog upp den...

Och förlåt ännu, ville inte vara superjobbig! ha ett skönskönt veckoslut!

Gitto sa...

Du är alls inte jobbig. Det är en viktig diskussion som jag välkomnar! Jag touchade ju, precis som du säger, frågan själv. Ha en jättebra helg du med!

Patrik sa...

Hejhej!
Förutom det faktum att det är framställandet i textform av Anthony Bourdain som möjligen kan sägas vara upphovsrättsskyddat och inte själva receptet vill jag påpeka att Anthony Bourdain i nämnda bok presenterar ett antal recept som får anses tillhöra den franska mattraditionen och därmed inte är möjligt att skydda i någon form. Namnet skull eventuellt kunna ha någon slags varumärkes/ursprungsskydd.

Sen är det dessutom så att Gitto tydligt anger källan till receptet.

Välkommen till Bourdainland!!

Anonym sa...

Varumärkesskydd innebär att ingen annan i näringsverksamhet får använda samma kännetäcken, så det har nog ingen relevans i sammanhanget...

Angivning av källa spelar inte heller någon roll, om vi en gång alla är överens om att recept inte kan skyddas med upphovsrätt...

Gitto sa...

Här skriver Lisa Förare utmärkt om copyright på recept.

Patrik sa...

Anonym: Jag menade inte att Anthony Bourdain skulle ha varumärkesskydd för kyckling. Däremot kan det vara så att namn på vissa traditionella maträtter/produkter kan ges visst skydd (puylinser, parmaskinka, champagne,...), ett skydd som åtminstone jag tycker liknar det skydd som varumärkesskyddet ger, trots att de beviljas av olika myndigheter. Varumärken kan dessutom vara ord. Men du har rätt, i sammanhanget har det inte sådär jättestor relevans, så var det inte heller mitt huvudämne.

Inte heller att referera till Bourdain är väl helt nödvändigt, däremot kutym, ärligt och schyst har jag för mig Lisa påpekade nån gång.

Sen kan man väl diskutera om en matblogg inte kan betraktas som, om inte annat början till, näringsverksamhet. Men det är ytterligare en helt annan fråga.

Patrik sa...

Gitto: där hann du före mig.

Morelli sa...

söndagkväll blir det gittos bourdain kyckling här. tack!

Anonym sa...

Struntar i diskussionen om upphovsrätten, blev inspirerad och har länkat hit: Klicka här!

stellar sa...

Hmm, lagade inte du kyckling hemma hos mig en gång, eller minns jag alldeles fel?
Gott blev det i alla fall, men det blir det väl alltid när du lagar till något :-)

Anonym sa...

jag äter världens godaste nu .. jag kan laga den .. tackkkkkk!!!