torsdag, april 05, 2007

Garanterat produktfri

Här hade jag skrivit ett inlägg om att jag faktiskt tyckte rätt bra om ett lightöl som jag hade fått produktprover på (något jag också redovisade i texten). Jag trodde naivt nog att det var okej att gilla något, även om man fått det gratis. Det gick inte hem hos mina läsare, vilket jag respekterar och därför har jag tagit bort texten. Jag är ledsen om någon uppfattade mig som köpt, eftersom jag knappast skulle sälja min blogg (som jag har lagt ned otroligt mycket tid på) för ett par öl. Hur som helst är jag ingenting utan er, och därför kommer jag inte i fortsättningen redovisa vad jag tycker om olika produkter. Vill någon verkligen veta vad jag tycker om lightöl går det bra att mejla mig för att få texten. Likaledes om ni vill veta vilken min favoritolivolja, min favoritkorv eller någon annan favorit är.

I morgon kommer ett recept på min mormormors potatissallad. Fast jag är betald av Bjäre Potatis för att säga det. :)

Uppdatering: Jag har lagt upp texten igen, så att var och en kan bilda sig en egen uppfattning. Men jag blev uppriktigt sagt ledsen av några av kommentarerna till den. Som sagt lägger jag ned väldigt mycket tid på den här bloggen för att göra den så bra som möjligt. Det är oftast, men inte alltid, jäkligt kul. Hittills har jag fått två Minute Maid (äckliga), en curryäppelcreme fraiche (vidrig) och en smör- och rapsolja citron (sådär), ett smörfat, ett förkläde med västerbottenostloggan på samt åtta öl (goda). Om någon tror att jag lägger ned flera timmar om dagen, varje dag, för att få detta berg av gratisvaror så kan jag upplysa om att till och med ett Mcjobb hade varit mer lukrativt.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Vad synd att du tog bort texten, det var intressant att läsa vad du hade att säga om ölen. Eftersom det mesta du skriver går ut på att uttrycka din åsikt kring mat och druck som du - hör och häpna! - köpt, är det förvånande att människor var negativa till din utvärdering. Utvärderingar gjorde du med lupinfrön och den texten finns väl kvar? Kom igen, lägg upp texten igen! Du har mycket att säga som vi vill höra!

Anonym sa...

Bästa Margit

Detta var ledsamt att höra. Det som bidragit till att din blogg blivit något av en vardagrutin för mig – lika viktig som den perfekt extraherade espresson (som förvisso lever ett gott liv som ouppnuåeligt mål) – är din blandning av gnistrande klarsynt objektivism och sprakande ärlig subjektivism.

Du förmedlar ett stort kunnande och en kompetens, men framför allt förmedlar du detta med ett stort hjärta. Det borde varje läsare snabbt inse, och det gör det för mig svårt att fatta tanken på att någon föreställer sig att du skulle vara köpt.

Jag hyser förhoppningen om att du fortsätter skriva upp, fram eller ned vilka produkter som helst, med ärlighet, kunskap och hjärta!

Bästa hälsningar från Piteå!

Tack.

Anne sa...

Nä, så tråkigt. :( Självklart är det fritt fram att tycka om även saker man får gratis. Jag blir fortfarande löjligt tacksam att någon SKICKAR prylar till mig ibland, men det betyder ju inte att jag a) skriver om dem eller b) skriver nåt snällt. Gillar jag produkten och tycker att den är värd att skrivas om så gör jag förstås det, men det är långtifrån alltid. Man får ha sin egen policy helt enkelt, och strunta i vad en del trångsynta triston tycker. Stå på dig! Jag är glad att jag läste din ursprungliga text, så jag vet att jag antagligen kommer gilla den här ölen. (Ingen stor ölfan. men gillar jag NÅT så är det ljusa, lätta saker som typ Corona.)

Lisa sa...

Det är just så man ska göra!
Alltså skriva om saker man får som produktprov men redovisa att man fått dem.
Varenda redaktion och journalist får saker skickade till sig coh skriver om dem.

Så länge det inte handlar om omotiverade mängder eller kommer i en italiensk kalvskinnsportfölj är det bara att ta emot. Du kan inte ha strängare krav på dig än en mattidning.

Bloggare som inte är vana vid produktprover påverkas förmodligen mer i början när de är smickrade.

Det är jättebra att det finns en diskussion.

Kör på!

Anonym sa...

Men vad är det föe j*vla fjantar som gnäller? Du redovisade att du fått gratisprover, och du var inte på något sätt omotiverat positiv.

Lägg upp texten igen, dom som är avundsjuka får väl försöka hitta en annan lika bra blogg.

Nyfiken på din favoritkorv förresten...

Anonym sa...

Gitto,
Det är väl för fasen din blogg och du gör vad du önskar med den.
Jag tycker du skall lägga tillbaka inlägget och jag hoppas att du blir överöst med gratisprodukter från när och fjärran.
Påskhälsningar från ett vårskönt Belgien.

Jessica sa...

Jamen ända in i glödheta h*****e!!! Det är faktiskt helt upp till dig, och det är vad de kallar transparens. Man talar om att man har fått ett gratisprov, sen om du gillar det eller inte är fördelen med åsiktsfrihet. Förväntar sig tillverkaren bara positiva åsikter så kan den avstå från att skicka ut gratisprover. Man talar om vad man har fått, sedan kan man skriva vad man tycker, end of story.

Anonym sa...

Inte för att upprepa det alla andra har sagt (eller det är just det jag gör), klart du ska skriva om något du tycker om. Det ger lite mer känsla till bloggen. Man måste både bli lyrisk och kunna dissa produkter annars blir det ju bara en receptredovisning. Vilket iaf jag skulle tycka var tråkigt, sålänge du skriver när det är något du fått gratis. På tal om det hur många bloggar är det inte som buzz'ar?
Fortsätt med bloggen så som den alltid sett ut, så kommer jag och många med mig fortsätta läsa. Är det något man inte är intresserad av så finns det en scrollknapp... :D

Louise sa...

Klart att man måste kunna skriva både upp och ner olika produkter, bra att du lagt upp den igen. Jag tycker att deet var rolig läsning!

Anonym sa...

Stå på dig Gitto! Jag läser din blogg varje dag och jag tolkade inte din förra artikel som köpt reklam.

Tvärtom fann jag artikeln både personlig och underhållande även om jag aldrig skulle ta i en Miller Light med tång med tanke på mina känslor för vanlig Miller. :-)

Hur du än bär dig åt så kan du aldrig skydda dig från dumma läsare.

/Andreas

Anonym sa...

Hej!

Jag hittade precis din blogg (Huvustadsbladet skrev om den i lördags) och jag gillar den stort! Men, det bästa med bloggar är ju att höra vad skribenten själv gillar för produkter, restauranger etc, för då kan man själv hitta nytt som man annors inte hade prövat på! Så kom fram med dina preferenser bara, du!

.m. sa...

Jag var först ut och jag står fortfarande för vad jag tycker. Om jag sårade Gitto så beklagar jag det, jag försökte inte hugga utan påpekade att det är svårt. Gillade jag inte bloggen skulle jag inte läsa den :)

Björn sa...

Jag tyckte ditt inlägg var bra, informativt och balanserat. 'nuff said.