torsdag, februari 22, 2007

Musselmums

Det var alltså detta som blev av musslorna igår. Fisksoppa på sej, fänkål, musslor och lite annat smått och gott i hemgjord hummerfond (ni trodde väl inte att jag kastade skalen från hummern?) uppiffad med saffran, tomatpuré, dill och lite grädde. Jag hade tänkt blogga receptet, men jag insåg att det är allt för likt fisksoppan jag gjorde sist för att det ska vara bloggbart. Enormt god var soppan i alla fall och den gifte sig väl med citronbrödet. I kväll äter vi upp resterna från gårdagens skrovmål och glor på tv som de fån vi är (Magnus har fått ryggskott och har beordrat sig själv sängläge - så jag sympatislöar givetvis brevid honom).

Och i morgon kommer CSN-pengarna, så då är det dags för en hel del nya köksexperiment!

2 kommentarer:

Jonas Bergroth sa...

Är det önsketänkande eller en liten snutt selleri jag skymtar på bilden?

Blekselleri är en underskattad sopp-ingrediens. Eftersom den behåller krispigheten så väl även om den får ligga en stund i hög temperatur.

Jag gör ofta en fisksoppa på fiskfond, passerade tomater, pressad lime, jalapeño, lök och vitlök. Plus godtycklig vitfisk och selleri.

Anonym sa...

Yummi, det där lät smaskens!