fredag, februari 09, 2007

Dubbelpanering

Sybarit efter ett par glas vin:

Margit: "Vad menas med dubbelpanering?"
Magnus: "Att man, ööh... doppar det i två sorters ströbröd?"
Margit: "Nej, tänk nu!"
Magnus: "Att man doppar det i först nåt, och sen nåt annat?"
Margit: "Ja, vad?"
Magnus: "Först... Mjöl. MJÖL!
Margit: "Och sen?"
Magnus: "Ströbröd?"
Margit: Ja, och emellan? För att ströbrödet ska fästa?"
Magnus: "Olja? Smör?"
Margit: (allt mer plågad och kvidandes) "Neeeej... Vad använder man för att få saker att fästa?"
Magnus: (irriterat) "Lim?"
Margit: (fnitteranfall) "Ägg! ÄGG! Åh, jag måste blogga det här!" (kollapsar i en liten hög på golvet).

Magnus är bäst. Och han är min. Och han kommer aldrig att behöva dubbelpanera så länge jag lever... Det ni.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min kille visste inte heller vad det var. Efter noga visande och förklarande ringde hans kompis på telefonen. Följande samtal utspelade sig:

-Jag gör dubbelpanering. Vet du inte vad det är? Jo, man panerar två gånger. Först med mjöl, sen ägget och sist med ströbröd. Det blir värsta wieneerschnitzeln. Ha ha, visste inte du heller att det hete så.

Ja, ja, man får bilda de små liven. :D Får bara inte gå in på att förklara vad panering (utan dubbel alltså) står för. De kallar nog killarna för fuskpanering...

Jonas Bergroth sa...

Detta får mig osökt att tänka på trepanering. Det kunde vara ett lager till, en logisk fortsättning, men icke.

Unknown sa...

Trepanering innebär att man borrar eller sågar ut ett hål i kraniet. Trepanering kunde under forntiden ske, dels på en död människa, dels på en levande människa som en läkande medicinsk åtgärd. Under stenålder skedde trepaneringar sannolikt med flintredskap. Läkta sårkanter visar att patienter överlevde ingreppet. I Skandinavien har trepaneringar bevisligen förekommit sedan yngre stenålder. I Danmark finns ett 20-tal trepanerade kranier, på ca 75 % av dessa har läkning skett.